Onderzoek | 19 maart 2024
19 maart 2024

Vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid van bedrijven zakt tot dieptepunt

Door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen en bewustwording over greenwashing zijn consumenten een stuk kritischer geworden op bedrijven. Dat blijkt uit de nieuwe Sustainable Brand Index. Net als vorige jaren wordt Tony Chocolonely gezien als duurzaamste merk. De ranglijst laat zien hoe merken worden waargenomen door hun klanten, wat de Sustainable Brand Insights (SBI) onderzoekt…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De markt is enorm in beweging met soms tegengestelde bewegingen. De lineaire kijktijd is gedaald in 2023. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteerde er al eerder over. In 2022 keken we nog 109…

Onderzoek | 19 maart 2024
19 maart 2024

Consumentenbestedingen FMCG en T&D stijgen met 6%

De consumentenbestedingen in FMCG en Tech & Durables stegen in 2023 met 6% ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer die gegevens verzamelt van NIQ en GfK. Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9% meer uit…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Beginnen met AI? Stel jezelf dan eerst 20 vragen!

ESOMAR heeft 20 vragen opgesteld die toekomstige gebruikers van AI kunnen helpen bij implementatie van diensten op het gebied van AI, research en insights. ESOMAR kondigde vorige week (o.a. op het MIE) de lancering aan van 20 Questions to Help Buyers of AI-Based Services voor marktonderzoek en insights. De vragen zijn opgesteld door de Professional…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

MIE’24 groot succes

Afgelopen woensdag en donderdag, 13 en 14 maart, vond in Utrecht de 22ste editie van het MIE plaats. Het event werd een groot succes. The Art of Data & Insights kwam volledig tot zijn recht in 94 verschillende sessies, waarin 150 sprekers de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied presenteerden. De 1.450 bezoekers (waarvan…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Reclame gedijt goed in huiselijke sferen

Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox. ‘Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory,…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Ouderen blijken nieuwsgieriger dan jongeren

Mannen en vrouwen tonen zich op verschillende manieren nieuwsgierig. Mannen zeggen meer te willen weten, vrouwen meer te willen ervaren. Maar met de leeftijd groeit de nieuwsgierigheid op beide vlakken. Dat zijn de voorlopige resultaten van het onderzoek geleid door Maartje Raijmakers, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, NEMO Science Museum…

Actueel | 14 maart 2024
14 maart 2024

Meten in marketing… vergeet de ’stille gebieden’ niet

Waarom meten we in marketing? Om het uitgegeven geld te verantwoorden, om strategische keuzes te maken, modellen te bouwen? Gebruiken we data voor validatie of voor een vooruitziende blik? En vergeten we eigenlijk niet te meten wat we niet weten? Vragen die André van Loon, Research & Insight Director van Moët Hennessy, reden gaven voor…

Personalia | 14 maart 2024
14 maart 2024

Jürgen Warnecke benoemd tot teamleider Financial Services bij Ipsos I&O

Ipsos I&O heeft voormalig Manager Human Data & Insights van Aegon Jürgen Warnecke benoemd tot teamleider Financial Services. Jürgen Warnecke heeft 25 jaar ervaring in marktonderzoek en data-analyse. Hij werkte voor  global insights agency SKIM en voor KPN, en stapte vervolgens over naar verzekerings-, pensioen- en bankbedrijf Aegon, waar hij de afgelopen tien jaar verantwoordelijk…

Actueel | 14 maart 2024
14 maart 2024

Het einde van de enquête (in een wereld vol synthetische data)

In 2023 leerden onderzoekers AI toe te passen in het hele marktonderzoeksproces. Van het gebruik van ChatGPT om hypothesen te ontwikkelen, via prompts om grote hoeveelheden ongestructureerde gegevens samen te vatten en te coderen, via query’s in natuurlijke taal tot het ‘ondervragen’ van data. Phil Sutcliffe, Managing Partner van Nexxt Intelligence, beschrijft wat ons verder…

Onderzoek | 12 maart 2024
12 maart 2024

Meer mensen beschermden online data in 2023

In 2023 zei 89% van de bevolking van 12 jaar of ouder maatregelen te treffen om hun persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In 2021 was dat 82%. Vooral het beperken van toegang tot profielgegevens en berichten op social media is toegenomen. Nederland loopt voorop in Europa in het beschermen van persoonlijke informatie op internet….

Actueel | 12 maart 2024
12 maart 2024

Chatbots die praten met persona’s – Maak het mee op MIE’24!

Op de tweede dag van MIE’24 (14 maart) vertellen David Verschoor en Marco Vugts van MarketResponse alles over de eerste versie van de BSR-chatbot. BSR is het segmentatiemodel van het bureau, compleet met persona’s. En met die persona’s kun je nu in gesprek. Daily Data Bytes sprak met Jos Frijters, CCO van MarketResponse. ‘Ga aan…

Ook de laatste bytes ontvangen?