Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

MWM2’s P&C-seminar over klantonderzoek

Op het jaarlijkse Panel & Community Seminar van MWM2 stond klantonderzoek in het middelpunt. Wat zijn de ervaringen en hoe zet je panels in? Een kort verslag.   Tijdens het MWM2-seminar van 11 april jl. in Amstelveen, dat bezocht werd door insight professionals uit allerlei sectoren, kwamen verschillende aspecten van klantonderzoek aan bod. De sprekers deelden…

Onderzoek | 23 april 2024
23 april 2024

Ipsos publiceert 4de editie Earth Day report

Ipsos presenteerde gisteren een nieuwe editie van het Earth Day report. Deze vierde editie is gebaseerd op een enquête in 33 landen die Ipsos heeft uitgevoerd op zijn Global Advisor-platform. Voornaamste conclusie: er is minder bereidheid om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. In het onderzoek komen de volgende onderwerpen aan bod: De overtuiging dat je…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Europees onderzoek voor WPG Research

Vanaf eind april voert WPG Research in opdracht van de Europese Unie een onderzoek uit naar de consumptiepatronen van Nederlanders in de leeftijd van 18-75 jaar. Doel is de reactie van burgers te begrijpen op de veranderingen in de samenleving. In het onderzoek zullen nieuwsitems, informatie en mediaberichtgeving over politieke, sociale, internationale en economische kwesties…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Duurzaamheid moet hoger op de agenda in de bestuurskamer

Kantar en het Climate Governance Initiative zijn een samenwerking gestart om duurzaamheid hoger op de agenda te krijgen in de bestuurskamers. De ambitie is er: wereldwijd zegt 86% van de bestuursleden klimaattransformatie als een zakelijke kans te zien. Negen op de tien zegt dat het klimaat vraagt om nieuw leiderschap. De praktijk is echter weerbarstig….

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Bespreekbaar maken… en zo goed mogelijk verder leven

De dood is geen makkelijk onderwerp. Ruigrok en Interpolis wilden toch ontdekken hoe mensen daarmee omgaan en wat nabestaanden nodig hebben. Hun MIE-presentatie leverde vorige maand een hoge score op van de bezoekers en veel reacties, vertelt Zoë Dankfort van Ruigrok. Goed om te zien dat zo’n moeilijk thema heel goed werd ontvangen op het…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Genomineerden D&IN Awards 2024 bekend

De genomineerden voor D&IN Awards, de vakprijzen voor data- en insights professionals, bureaus en bedrijven die het verschil maken in het vakgebied, zijn bekend! In zeven categorieën gaan 21 genomineerden op voor de ereplaatsen. De awards worden uitgereikt in zeven categorieën. Per prijs selecteerde een vakjury uit de vele aanbevelingen die vanaf februari binnenkwamen, drie…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Consumer Insights-professionals veroveren strategische positie bij bedrijven

Consumer insights is aan een gestage opmars bezig binnen bedrijven, zelfs zodanig dat insights-medewerkers een strategische positie hebben verworven in de besluitvorming. Dat blijkt uit de GRBN Business Maturity Study 2023. Onderzoek van adviesbureau Cambiar, ondersteund door MRS, de Insights Association en Jibunu, laat zien dat insights is geëvolueerd binnen bedrijven, zodat je kunt spreken…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Hoe zorg je voor minder sociaal wenselijk antwoorden?

Marketingonderzoeker Rik Pieters heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid. De kans is groot dat mensen…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

D&IN Taskforce AI van start – meepraten mag!

Het Data & Insights Network (D&IN) kent sinds half maart een AI-taskforce die in kaart wil brengen wat de hoop en verwachtingen zijn rond AI, maar ook de zorg en vrees van D&IN-leden en andere geïnteresseerden over het gebruik van AI-toepassingen. De community moderator van de taskforce, Finn Raben, doet verslag van de eerste activiteiten. …

Onderzoek | 16 april 2024
16 april 2024

Nederlanders ondernemen 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten

Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair. Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis….

Best practices | 16 april 2024
16 april 2024

Workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ deelt papers

In maart werd in Washington de 5de workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ (MASS) gehouden. MASS is een reeks workshops die ongeveer één keer per jaar worden georganiseerd en ze draaien allemaal om mobiele apparaten die onderzoekers in staat stellen om gegevens te verzamelen via ingebouwde sensoren. De sensoren waar het hier om gaat…

Actueel | 16 april 2024
16 april 2024

CZ en Miles maken UX onderzoek makkelijk

CZ stopt veel energie in het optimaliseren van de online klantreis. Voor een zorgverzekeraar is dat een essentieel deel van de klantbediening en werving. CZ vroeg Miles Research mee te denken over een onderzoeksmethode om een nieuw concept te testen, inclusief een demo van de beoogde nieuwe klantreis. Het is gebruikelijk zo’n onderzoek kwalitatief uit…

Ook de laatste bytes ontvangen?