Marketing - The movie

Ook benieuwd hoe marketing echt werkt (en fake niet)? Hoe data-analytics en insights leiden naar een overtuigende propositie. Hoe technologie de consument overhaalt met faire middelen? Kom dan naar het MIE 2018. Met lezingen en workshops van o.a Margriet de Kroon (YoungCapital), Theo Araujo (Universiteit van Amsterdam) en Coen Dekker (Bavaria).

Blog door Jan Roekens

Ping, er is mail. Een of ander marketingevent nodigt me uit: ‘Dit mag je niet missen’. Alle ins & outs in twee dagen. State of the art. Ik zit zeker in de doelgroep. Even klikken op ‘meer informatie’. Rechtsboven verschijnt iemand in beeld. Live, zo te zien. ‘Hi Jan, ik ben Anne, goed dat je hier bent. Als je meer wilt weten over de sessies en de sprekers, laat je het dan weten? Dan praat ik je meteen bij.’ Nou, dat is wat te snel. Ik surf wat rond en vind een paar onderwerpen die me interesseren: artificial intelligence, duurzaamheid, sociale media, privacy…. Dan verlaat ik Anne en haar site weer. Meteen popt een congresbanner op. I’ve been trapped, schiet er door me heen.

Ze gaan me nu achtervolgen. En ja hoor, op Facebook duiken ze meteen op, met een ‘snel-reageren-korting voor marketeers van de toekomst’. Wegklikken. Ik start Spotify en luister naar de nieuwe cd van U2. De volgende dag komt er ‘s middags een pakketbezorger langs. Wat heb ik besteld? Ik krijg ongevraagd een virtual reality-bril. Ik zet ‘m op en krijg op slag plankenkoorts want ik sta met U2 op het podium, en ik mag gitaar spelen. Als ik de bril wil houden hoef ik me alleen maar aan te melden voor het congres, zegt de bijsluiter. Ik smijt het ding in de hoek. Tijd om een blokje om te lopen en me met Alexander Klöpping af te vragen of dat nou wel allemaal goed gaat met die digitale wereld en die alles omvattende data. Als ik een broodje gezond bestel in de biowinkel zie ik op het beeldscherm achter de toonbank het logo van het congres oplichten. ‘Ons marketingevent ondersteunt duurzaamheid. Meld je aan en ontvang vijf gratis slablaadjes.’ Gevoel voor flauwe humor, denk ik, maar mij krijg je niet gek, hoewel ik al langzamerhand schichtig om me heen begin te kijken. Als ik de volgende ochtend de krant opensla (ik ben nog van het papieren nieuws) lees ik dat een onderzoek van Maurice de Hond aantoont dat marketeers die hun kennis niet up-to-date houden de boot gaan missen. In een advertentie ernaast zie ik mijn congresvrienden weer. Ja, de verkeerde vrienden. Ze loodsen me plotseling in een WhatsApp-groepje, sturen tweets namens mij, mailen me een online-gitaarcursus – met gitaar (‘volgens onze insights had jij altijd al gitaar willen spelen, nou, hier is-ie dan’), nemen mijn smartphone over (‘deze smartphone is alleen te ontgrendelen met de speciale actiecode), en sturen me éénhonderdste bitcoin die helemaal van mij is als ik me NU aanmeld. Het is om gek van te worden. Als dan ook nog een uurtje later een autootje voor de deur stopt en Anne eruitspringt, wil ik me al bijna overgeven. ‘Hi’, zegt ze. ‘We merken dat je een volhouder bent met een eigen willetje. Daarom willen we je vragen of je onze micro influencer wilt worden. Zeg gewoon in onze livestream dat je ons congres totale waanzin vindt, en de nieuwsgierigen komen massaal op ons af.’ Ik mompel nog wat verweer, maar het is te laat. Dan herinner ik me de Truman Show.

 

Aanmelden Cloutoday