Bureaus in coronatijd 'Aandacht voor merken met een menselijke kant'

Bureaus in coronatijd 'Aandacht voor merken met een menselijke kant' vlnr Karel Slootman, Pieter Paul Verheggen (Motivaction), Niels Schillewaert (InSites Consulting)

De vraag hoe het bureaus vergaat in deze tijd, en hoe ze de toekomst zien, blijft interessant, maar we wilden deze keer ook weten of bureaus gedragsverandering zien over een langere termijn. We doen dus een beroep op kennis en inzichten en daarom nodigden we twee Kennispartners van Clou uit om te reageren. ‘We herwaarderen de wereld om ons heen.’

Pieter Paul Verheggen, algemeen directeur Motivaction, en Karel Slootman, managing partner Motivaction

Wat is de weerslag op jullie werk, en hoe zie je de ontwikkeling (en -kansen) voor de branche en jullie zelf op korte en langere termijn?

‘Na het afkondigen van de intelligente lockdown in maart zijn we binnen enkele dagen razendsnel overgestapt naar het werken vanuit huis. De kwantitatieve (online) projecten liepen (als het onderwerp het toeliet) door. Voor het kwalitatieve onderzoek hebben we een combinatie van bestaande en nieuwe (online) toepassingen voor onze klanten ingezet zoals Quick-talk die we nu inzetten om onze opdrachtgevers snel en effectief contact te laten houden met consumenten. En met onze ‘1,5 meter sessies’ doen we alweer op geheel nieuwe wijze F2F-onderzoek in de Motivaction-studio’s.

Voor de komende periode zien wij dat de vraag naar onderzoek weer aantrekt. Dat heeft ook te maken met de onzekerheid die met de coronacrisis gepaard gaat. Die vergroot de behoefte aan betrouwbare data en inzichten, op grond waarvan klanten beslissingen nemen. Corona heeft de wereld laten zien dat onderzoek en relevante inzichten nodig zijn om verstandige besluiten te nemen. Een begrip als ‘flatten the curve’ is gebaseerd op onderzoek en cijfers, en blaast wind in de zeilen van de wetenschap en de data-analytics- en onderzoekbranche. Wij zien de toekomst met vertrouwen tegemoet!

Er wordt veel gesproken over gedragsverandering, niet alleen over gedrag in deze coronatijden maar ook over de periode erna (bijvoorbeeld als het gaat om duurzaamheid, reizen/vakantie, thuiswerken, etc.). Wat is jullie visie? Gaan we terug naar het oude normaal of gaan we ons gedrag toch veranderen?

‘Op basis van onderzoek dat wij doen in meer dan 30 landen met onze internationale zusterorganisatie Glocalities, zien wij dat consumenten wereldwijd een ‘herwaardering’ ervaren van de directe wereld om hen heen. Door het coronavirus is de wereld kleiner geworden en leven we meer in het ‘hier en nu’ en hebben fundamentele waarden als veiligheid en gezondheid aan belang toegenomen. Die veranderende waarden zullen ook na Covid-19-pandemie van invloed blijven op het consumentengedrag. Zo zal de consument de komende tijd uit voorzorg meer op de portemonnee letten dan voor de crisis en kiezen voor ‘back to basics’, dus wel op vakantie gaan maar niet zo luxe als voorheen. En merken die hun ‘menselijke kant’ op lokaal niveau laten zien, kunnen op aandacht rekenen van de consument.

Zie ook https://glocalities.com/latest/reports/covidtrends

 

Niels Schillewaert, Managing Director InSites Consulting

Wat is de weerslag op jullie werk, en hoe zie je de ontwikkeling (en -kansen) voor de branche en jullie zelf op korte en langere termijn?

‘Sommige klanten trapten op de rem door onderzoeken te annuleren. Anderen gingen juist meer, maar gerichter onderzoek doen. We zijn snel de dialoog aangegaan met onze klanten. Het was duidelijk dat marketeers en insight-professionals behoefte hadden aan continue inzichten om hun consument beter te begrijpen. Vanuit onze digital first-strategie en ervaring met online communities, zaten we in een bevoorrechte positie. We ontwikkelden een speciale agile COVID-19 research community. Die aanpak stelde merken in staat om gedragsveranderingen te begrijpen, proposities qua communicatie, verpakkingen en touchpoints te ontwikkelen en na te gaan welke veranderingen voorgoed zullen blijven hangen.

De verdere digitalisering binnen marktonderzoek is niet te stoppen. Door de crisis ondervinden mensen – ook deelnemers aan onderzoek – dat je veel ook online kan doen. Veel klanten brengen onderzoek over naar onze langlopende communities, onderzoek dat ze voorheen offline deden. Het grote voordeel is het multifunctionele karakter van ons online platform: vanaf het inzetten van etnografisch onderzoek naar online live focusgroepen tot en met impliciete en expliciete survey-tools. We doen nu ook meer iteratief onderzoek gericht op het snel testen van campagnes en proposities. Ook het opleveren van insights digitaliseert en workshops kunnen ook prima online plaatsvinden.’

Er wordt veel gesproken over gedragsverandering, niet alleen over gedrag in deze coronatijden maar ook over de periode erna (bijvoorbeeld als het gaat om duurzaamheid, reizen/vakantie, thuiswerken, etc.). Wat is jullie visie? Gaan we terug naar het oude normaal of gaan we ons gedrag toch veranderen?

‘Onze ‘Consumers Unmasked’-community met 102 consumenten uit 13 landen, waaronder ook Nederland, toont aan dat de pandemie voor consumenten een nieuwe realiteit brengt.

Er is een behoefte aan connectie, niet alleen via het menselijke ‘fysieke’ contact. Consumenten gaan ook meer lokaal en (her)ontdekken de lokale middenstand en natuur in de eigen omgeving. Traditionele ideeën rond productiviteit maken verder plaats voor zelfzorg. De behoefte aan veiligheid en hygiëne is groot, en vertaalt zich in ‘enochlofobie’ (angst voor menigten) en ‘mysofobie’ (smetvrees).

Merken moeten met een oplossing komen voor dit spanningsveld. We legden die uitdaging voor aan onze crowdsourcing community ‘eÿeka’. In nauwelijks 12 dagen leverde dit 142 ideeën op. Een bedenker ontwierp bijvoorbeeld een rugzak met engelenvleugels om andere kinderen op anderhalve meter te houden. Om te laten zien welke plekken in de buurt beter gemeden kunnen worden vanwege drukte kan een speciale app een oplossing bieden via Maps. De eerste prijs in deze challenge ging naar de bedenker van de ‘Bubble wrapper Disinfectant’. Thuisbezorgpakketten worden verpakt in noppenfolie met ontsmettingsmiddel. Door de noppen te laten openspringen wordt het pakket ontsmet.

Dit baanbrekende onderzoeksproject toon de kracht van ‘samenwerking’ en ‘creativiteit’, iets waar we als onderzoeksbureau heel sterk in geloven.’

Links: https://insites-consulting.com/the-day-after-which-covid-19-habits-will-stick/
https://insites-consulting.com/prioritizing-well-being-in-a-post-lockdown-world/
https://insites-consulting.com/the-rise-of-enochlophobia-and-what-this-trend-means-for-your-brand/
https://insites-consulting.com/co-creating-brand-innovations-for-a-post-lockdown-world/

Aanmelden Cloutoday