Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

In het derde kwartaal van 2017 hebben Nederlandse consumenten online € 5,0 miljard uitgegeven aan producten en diensten. Daarmee komen de online bestedingen in de eerste negen maanden op € 15,7 miljard uit, een stijging van 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Onlangs publiceerde Motivaction het Trendrapport 2017-2018. Het rapport geeft inzicht in de belangrijkste mentaliteitsverschuivingen en maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland.

Er werd al neuromarketing onderzoek gedaan in het buitenland, maar met de komst van enkele internationale klanten heeft Neurensics zich nu ook verzekerd van MRI-scanlocaties in New York, Barcelona en Londen.

Loyaltyprogramma’s zijn veelal gebaseerd op de aankoophistorie van gebruikers. Dat gaat veranderen. Hyperpersoonlijk aanbod wordt in de toekomst tevens bepaald door lichaamsindicatoren als speeksel, ademhaling en bloedmonsters. Dat staat althans te lezen in een recente studie van de Universiteit van South Carolina.

Van de basisscholen die Sinterklaas vieren (96%), viert 85% het feest met zwarte pieten. Een kwart van de basisscholen viert Sinterklaas (ook) met roetveegpieten. Dat blijkt uit een in november 2017 verricht onderzoek over sinterklaasviering onder 400 basisschooldirecteuren. Het (representatieve) onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies. 

Startup Thorb initieert de challenge #Reinvent the habitat in de zoektocht naar nieuwe manieren van huizen bouwen met als uitgangspunt het woongeluk van de consument.

Marktonderzoek met behulp van mobiele apps neemt snel in populariteit toe. Wat zijn de voor- en nadelen van deze surveymethode? En zien respondenten en opdrachtgevers de bomen nog wel door het bos? Clou magazine vroeg het enkele hoofdrolspelers.

Jongeren zijn minder digitaal vaardig dan ze zelf denken. De meeste jongeren hebben bijvoorbeeld moeite met het inschatten van betrouwbare informatie, een competentie die van belang is voor het herkennen van nepnieuws.

Het is belangrijk dat iedereen kan werken in een open en veilige cultuur. Toch blijken er nog regelmatig integriteitsschendingen en misstanden op het werk te zijn, zoals fraude, machtsmisbruik, onzorgvuldige omgang met informatie of onveilige werksituaties.

Amerikaans fenomeen Black Friday is overgewaaid naar Nederland. Steeds meer retailers en e-tailers grijpen de dag, dit jaar valt het op 24 november, aan om het cadeauseizoen af te trappen. Uit onderzoek van Motivaction in de aanloop naar Black Friday 2017 blijken vooral Nederlandse millennials bekend te zijn met het fenomeen.

Aanmelden Cloutoday