Ademhaling bepaalt hyperpersoonlijk aanbod

Loyaltyprogramma’s zijn veelal gebaseerd op de aankoophistorie van gebruikers. Dat gaat veranderen. Hyperpersoonlijk aanbod wordt in de toekomst tevens bepaald door lichaamsindicatoren als speeksel, ademhaling en bloedmonsters. Dat staat althans te lezen in een recente studie van de Universiteit van South Carolina.

Dat lijkt toekomstmuziek, maar volgens het onderzoek zijn Amerikaanse bedrijven daar nu al mee bezig. Door DNA-monsters van klanten te analyseren, op basis van een bloedtest thuis, kunnen productlijnen voor huidverzorging of zelfs maaltijden voor thuisbezorging worden aangepast en afgestemd op de eindgebruiker. Technologie dringt blijkbaar steeds dieper ons consumptiepatroon binnen. Het is zelfs mogelijk om met behulp van fitness trackers en sensorische meetapparatuur op de huid gebruikers te informeren over specifieke lichamelijke behoeftes.

DNA

“De ontwikkeling van technologie is nu zo ver gevorderd, dat deze komende vijf tot tien jaar grote invloed gaat krijgen op de consumentenindustrie. En dat zullen we vooral te zien krijgen bij beauty-, gezondheid- en wellness-producten”, zegt Mark Rosenbaum, één van de hoofdauteurs van het rapport. “Het is zeker denkbaar dat consumenten vaker producten gaat kopen die gebaseerd zijn op hun eigen DNA-sequentie. Denk dan aan vitaminen, cosmetica, maar ook aan maaltijden.”

Under Armour

Eén van de retailers die stoeit met deze materie is sportmerk Under Armour. Die verzamelt data met behulp van zijn Connected Fitness-platform. En dat levert niet alleen zinvolle informatie op voor de samenstelling van het eigen assortiment, maar kan ook van nut zijn voor gebruikers die hun leefpatroon willen aanpassen. Dat kan bijvoorbeeld met aanvullende voeding of vitaminen. Het platform telt wereldwijd ondertussen 220 miljoen gebuikers.

Slag om de arm

Tegelijkertijd waarschuwt de studie voor een slag om de arm. Shoppers zitten immers niet te wachten op al te opdringerige technologie. En wat gebeurt er als de info wordt gehackt, of als de data verkeerd wordt uitgelezen? Stel voor dat iemand een verkeerd voedingsadvies krijgt, wie is er dan juridisch verantwoordelijk? Toch zijn er wel degelijk positieve kanten: technologie kan ook voorkomen dat je raakt opgescheept met nepmedicijnen. Bovendien kan technologie ervoor zorgen dat consumenten gezonder gaan leven. Consumenten zullen in feite steeds passievere deelnemers worden in het aankoopgedrag, merkt de studie op. “Ze zijn immers steeds meer afhankelijk van technologie om tot de juiste aankoopkeuze te komen.”

Bron: Shopper Marketing Update, 6 december 2017

Aanmelden Cloutoday