Hoe is het met Nederland: hoe verandert ons eetgedrag?

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart.  Deze week 'Hoe verandert ons eetgedrag tijdens de lock down?'

De corona crisis zet ons leven flink op de kop: ineens worden we geconfronteerd met allerlei beperkingen die we eerst niet hadden. En nu we zoveel aan huis gebonden zijn, de horeca dicht is en supermarkten strenge regels hanteren om boodschappen te doen, zijn ons eetpatroon en boodschappengedrag een van de eerste aspecten die beïnvloed worden door de lock down.

In dit eerste thema kijken we daarom hoe het de Nederlandse consument vergaat tijdens het boodschappen doen en aan de eettafel: stoppen we ons vol met lekkers of richten we ons juist op gezond eten? En nemen we nu uitgebreid de tijd voor ontbijt en lunch, of combineren we dat heel efficiënt met het thuiswerken achter de laptop? 

Meer polarisatie door corona

Soms lijkt het of we steeds meer polarisatie tegenkomen: we doen maar al te graag boodschappen – maar gaan tegelijkertijd liever niet te vaak naar buiten. En als we naar de supermarkt gaan, dan doen we dat ofwel om de drukte thuis te ontvluchten, of juist om eindelijk even onder de mensen te zijn.

En ben je dan in de supermarkt, dan gaan we allemaal anders met ons geld om. Niet onlogisch is het inkomen daarbij een essentiële factor. Waar de mensen met lagere inkomens nu extra goed letten op hun boodschappengeld, permitteren vooral mensen met hogere inkomens zich wat extra’s. Want als je niet uit eten kunt, dan kun je je geld nu wel aan wat luxer eten thuis besteden, hoorden we.

Wie is de supporter van de locals?

We zien dat mensen die meer te besteden hebben, juist nu de supermarkt voorbijlopen en hun boodschappen doen bij kleinere winkels in de buurt: de bakker, de slager, de groenteboer. Maar ook het restaurantje waar men graag een hapje eet of koffie haalt en die nu aan afhaal- en bezorging doen. Deze mensen lijken zich bewust van de zware tijden voor kleine ondernemers en indien mogelijk steunen we hen graag.

Eenmaal thuis zoeken we allemaal naar een (nieuwe) structuur – en eten kan daarbij helpen. Hoe mensen dat doen, verschilt vooral tussen gezinnen met en gezinnen zonder kinderen. Kinderen lijken een belangrijke factor te zijn in hoe we omgaan met tijd – en met eten. Precies weten hoe de verschillen liggen? Bekijk dan onze volledige rapportage over eetgedrag in tijden van corona.

Over het onderzoek

Hoe is het met Nederland? is een initiatief van Branddoctors & Respondenten.nl. Met als doel om inzicht te geven in het leven van de ‘quarantaine consument’ op korte termijn, en een basis te leggen voor waarde creatie op de midden-lange termijn. Kwantitatieve data zijn gebaseerd op een selecte steekproef onder n=300 Nederlanders, quotes uit een online community onderzoek. Veldwerk vond plaats in de week van 30 maart - 1 april 2020.

Lees de gehele rapportage op de websites van Branddoctors en Respondenten.nl.

Bron: Respondenten.nl, Branddoctors, 13 mei 2020

Aanmelden Cloutoday