Actueel | 02 februari 2023
MOA gaat verder als Data & Insights Network
De MOA gaat vanaf 2 februari 2023 verder onder de naam Data & Insights Network. Met de naamsverandering gaat ook een herpositionering gepaard. Doel is een nieuw gezamenlijk kennisplatform te bieden voor marktonderzoekprofessionals én een nieuwe generatie van data-scientists en data-analisten bij bureaus en bedrijven. De reden voor de nieuwe naam en de herpositionering is...
Onderzoek | 02 februari 2023
Twitter op zijn retour, groei TikTok en Snapchat
Steeds meer Nederlanders keren Twitter de rug toe. Het gebruik nam in een jaar tijd met 13% af. Relatief veel vrouwen, hoogopgeleiden en jongeren zijn gestopt met Twitter. Ook Facebook scoort minder. Dat blijkt uit onderzoek onder 7000 Nederlanders door Newcom. Van alle sociale media daalde het gebruik van Twitter het sterkst: van 3,5 miljoen...
Ook de laatste bytes ontvangen?
Onderzoek | 02 februari 2023
Minder podcasts beluisterd, maar meer bereidheid ervoor te betalen
Uit de achtste meting van de Markteffect Podcast Monitor van Markteffect blijkt dat 46% van de respondenten (wel eens) naar podcasts luistert, iets minder dan in mei 2022 (49%). Net als in de vorige meting is er te zien dat hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten het vaakst luisteren. Voornaamste redenen: ontspanning (59%) en...
Onderzoek | 02 februari 2023
Waarom merken uit de buurt van ‘grijze inhoud’ moeten blijven
Aankoopintentie en zoekintentie worden negatief beïnvloed door zogenaamde 'grijze inhoud', volgens een onderzoek van media-intelligencebureau Magna (IPG Mediabrands). Maar wat is die grijze inhoud? Dat is inhoud die niet overeenkomst met merkwaarden. Magna deed onderzoek onder zo’n 6000 reguliere YouTube-gebruikers in het VK, de VS en Australië. Daaruit bleek dat, terecht of onterecht, merken die...
Onderzoek | 02 februari 2023
Minder tijd online, maar meer op social media
Het online gedrag verandert continu: wereldwijd maken mensen minder gebruik van internet in algemene zin, maar ze zitten juist meer op sociale media. Dat blijkt uit Digital 2023, een onderzoek naar sociale media en digitale trends van We Are Social en Meltwater. Het onderzoek wijst ook uit dat mensen meer doelgericht internet gebruiken, met een...
Actueel | 31 januari 2023
De codes van vegan – analyse van een verpakking
Vegan is here to stay. De populariteit van vegan en plantaardige alternatieven stijgt al jaren, en dat zie je niet alleen terug in de schappen van de supermark en op de menukaart van het restaurant, maar merk je ook in gesprekken met vrienden en familie. Steeds meer mensen gaan over op (deels) vegan eten, gedreven...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 31 januari 2023
Wie is jouw favoriet voor een MOAward?
Ook dit jaar worden er vakprijzen uitgereikt voor inspirerende en toonaangevende Data & Insights Professionals, Bureaus en bedrijven die het verschil maken in het vakgebied. Heb je favorieten? Laat vóór 17 februari weten wie dat zijn zorg dat ze op de shortlist van genomineerden komen. Op moawards.nl vind je alle informatie voor de selectieprocedure. Noteer...
Actueel | 31 januari 2023
Wil jij graag spreken tijdens MIE’23?
De voorbereidingen voor MIE’23 zijn al in volle gang. Na de jubileumeditie van afgelopen jaar belooft ook deze editie een bijzondere te worden. De vast pijlers zijn insights, data-science en data-analytics. Hierbinnen richt de organisatie op actuele topics. MIE’23 vindt plaats op 9 en 10 mei. Wil jij ook spreken tijdens MIE’23? Stuur dan een...
Onderzoek | 31 januari 2023
Trends in digitale media: veel gebruikt, weinig vertrouwen
De gemiddelde gebruiksduur van veel online platformen laat een stijging zien, waarmee ze steeds meer verankerd zijn in het dagelijks leven van de Nederlandse consument. Dat geldt zowel voor uitgesteld kijken en vooruitkijken als voor het streamen van video en muziek. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert...
Actueel | 31 januari 2023
De overeenkomsten en verschillen tussen UGC en influencer posts
Via socialmediaplatformen zoals Instagram en TikTok doen bezoekers regelmatig merkinspiratie op. Een deel van die inspiratie vindt plaats via influencers. Een andere bron is de consument zelf. Steeds vaker deelt die ervaringen met producten via social media. Deze user generated content (UGC) kan grote invloed hebben. Maar waar zitten de overeenkomsten en verschillen tussen beide...
Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners:















Fresh bytes
Actueel | 02 februari 2023
MOA gaat verder als Data & Insights Network
Onderzoek | 02 februari 2023
Twitter op zijn retour, groei TikTok en Snapchat
Onderzoek | 02 februari 2023
Minder podcasts beluisterd, maar meer bereidheid ervoor te betalen
Onderzoek | 02 februari 2023
Waarom merken uit de buurt van ‘grijze inhoud’ moeten blijven
Onderzoek | 02 februari 2023
Minder tijd online, maar meer op social media
Op de kalender
MOA | 6 feb 2023
MOA – Design Thinking = Design Doing
Online | 7 feb 2023
MOA – AVG in de praktijk – Particuliere sector
MOA | 9 feb 2023
MOA – Effectief leiderschap
MOA | 13 feb 2023
MOA – Effectief communiceren
MOA | 16 feb 2023