Meer dan een derde van alle medewerkers in Nederland vindt dat de eigen organisatie onvoldoende in staat is om te veranderen. Dat blijkt uit de ‘Nationale Benchmark Verandervermogen 2018’ van adviesbureau Business Fitscan, gebaseerd op onderzoek van RenM|Matrix onder 1.500 werknemers in Nederland – topmanagers, leidinggevenden en medewerkers – uit verschillende sectoren.

Terwijl veel traditionele merken te lijden hebben, groeien 'netwerk brands' juist flink. Tech-merken passeren de grens van $ 1 biljoen in merkwaarde. Shell is het enige Nederlandse merk op de ranglijst. Dit jaar staat het bedrijf op nummer 65, daarmee daalt Shell twee plekken ten opzichte van 2018.

De totale tijd besteed aan media is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 81⁄2 uur aan media. Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan het kijken van video, 184 minuten per dag.

Voor de 'Insights Scientist van het jaar' award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Dit keer het artikel van de winnaar Laurens Sloot over strategieën welke service supermarkten kunnen volgen om de bedreigingen in de markt het hoofd te kunnen bieden.

Vista Equity Partners, een bedrijf mede opgericht door Robert F. Smith, de rijkste Afrikaan Amerikaan in de Verenigde Staten, is toegevoegd aan het rijtje bidders die strijden om het meerderheidsbelang in WPP's insight en analytics onderdeel Kantar.

Met zijn bijdrage "De squeeze tussen 'discount' en 'digital': nieuwe uitdagingen voor service supermarkten" won Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen, de Insights Scientist van het jaar 2019.

Tot Young Talent van het jaar 2019 is Pauline van der Wel van Ipsos uitgeroepen. De marktonderzoeker zit pas anderhalf jaar in het vak.

Digital & Webanalist van 2019 is Annemarie Klaassen van VodafoneZiggo. Volgens de jury toont Klaassen zich een vakvrouw die weet hoe online techniek werkt.

De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde van het jaar 2019 is uitgereikt aan Nicole Engels van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

Ook onder de bureaus is een prijs voor Insights Professional van het jaar 2019 uitgereikt. Tim Barenbrug van Totta Research heeft deze in ontvangst genomen.

Aanmelden Cloutoday