Maak van privacy een USP

DDMA-directeur Diana Janssen vindt het bedrijfsleven van privacy een USP zou moeten maken. Met die boodschap spreekt ze op het internationale marketingcongres &THEN in Los Angeles.

Organisaties kunnen volgens Janssen niet meer zonder data- en privacystrategie, opgesteld op het allerhoogste niveau in de organisatie. Janssen: 'Privacy moet net als duurzaamheid een USP van bedrijven worden, die ze trots en actief uitdragen.'

Daarbij gaat ze uit van de resultaten van het DDMA Privacy Onderzoek van dit jaar. "Consumenten verwachten van bedrijven dat ze het milieu niet vervuilen, niet aan kinderarbeid doen en hun medewerkers goed behandelen. Én – het is 2016 – ze verwachten dat je netjes met hun persoonsgegevens omgaat. Bovenstaande wens van consumenten, afkomstig uit het DDMA Privacy Onderzoek van dit jaar, is natuurlijk logisch en terecht, maar betekent overigens niet dat ze hun gegevens niét willen delen. Hetzelfde onderzoek laat namelijk zien dat het grootste deel van de mensen data-uitwisseling accepteert. Ze staan er zelfs welwillend tegenover, als maar duidelijk is hoe ze er zelf van profiteren."

Janssen roept het bedrijfsleven op een visie op data en privacy op te stellen en deze vervolgens actief uit te dragen. Ze licht toe: "Maak van je privacybeleid een USP. Zorg dat je klanten er niet omheen kunnen. Neem het groot mee in je jaarverslag. Wees open over waarom je bepaalde gegevens nodig hebt om je dienstverlening te verbeteren. Draag het Privacy Waarborg actief uit. Verschuil je niet achter een onleesbaar privacystatement van tachtig kantjes, maar maak er een gebruiksvriendelijke samenvatting van."

Bron: DDMA, 13 oktober 2016

Aanmelden Cloutoday