5 data rules: kwaliteit is key

Bedrijven vragen meer dan ooit om data, dashboards en gepersonaliseerde communicatie. Toch zijn veel organisaties (nog) niet ingericht om data op de juiste manier te verzamelen en slim in te zetten. In haar blog vat Brenda Noordeloos, MPG, het Digital Analytics Congres samen in 5 data rules.

Brenda Noordeloos, digitaal redacteur bij MPG., duikt dagelijks in de data van de klant en Google op zoek naar verbeteracties, trends en populaire zoektermen.

Onlangs bezocht zij het uitverkochte ‘Digital Analytics Congres’ in Utrecht waar onder anderen Brian Clifton (PhD), Simo Ahava (Senior Data Advocate) en Steen Rasmussen (drie keer genomineerd als ‘World’s Best Analytics Practitioner’) over de ins en outs van digital analytics spraken. Brenda vatte deze dag samen in 5 data rules voor bedrijven.

1. Data quality

De data-goeroes op het congres onderstreepten het allemaal: de kwaliteit van data is key. IT, data-analyse en marketing moeten elkaar hierin aanvullen. IT zorgt voor correcte en complete data, maar voert ook eventuele (technische) optimalisaties door. Data-analyse zet de gegevens om in dashboards en adviezen en zorgt ervoor dat de rest van de organisatie het ook begrijpt. Marketing geeft aan wat zij willen weten en meten en zet de adviezen om in acties. Voor het beste resultaat is een goede samenwerking tussen IT, data-analyse en marketing dus essentieel.

2. Customized dashboards

De boodschap van Simo Ahava was kortgezegd: staar je niet blind op de standaard metrics van Google Analytics, maar bedenk welke inzichten je nodig hebt om nuttige conclusies te trekken.

Ahava liet bijvoorbeeld de content funnel uit het dashboard van zijn eigen blog zien. Deze bestaat uit 3 stadia:

1. Hoeveel bezoekers openen een artikel?
2. Hoeveel bezoekers scrollen vervolgens verder?
3. Hoeveel bezoekers scrollen helemaal naar beneden en hebben het artikel dus ook echt ‘gelezen’?

Deze insights kunnen je veel meer vertellen dan het aantal pageviews. Zo wil je waarschijnlijk ook liever weten hoe lang bezoekers actief (met hun muis of toetsenbord) zijn op jouw pagina dan de tijd dat ze op de pagina ‘zijn’, want zit die bezoeker eigenlijk wel achter zijn computer?

3. Context

Stel: de bezoekcijfers zijn goed én laten een groeiende lijn zien. Niets meer aan doen, zou je denken. Maar wat als de concurrent minder bezoekers heeft, maar wel een enorm sterke groei doormaakt waardoor hij je bijna voorbij stijgt? Dan ziet het plaatje er opeens heel anders uit. Neem daarom soms ook afstand en plaats de statistieken in de juiste context.

4. One size doesn’t fit all

Leer de klant zo goed mogelijk kennen, zowel online als offline. Waar is hij in geïnteresseerd? Mede door het integreren van on- en offline data kun je steeds meer 1-op-1 communiceren.

Zo koppelt NS reisgegevens van de OV-chipkaart aan hun digitale data waardoor ze klanten passende informatie kunnen tonen. Bijvoorbeeld over werkzaamheden op hun traject of een aanbieding.

Bij Marktplaats worden cookies zelfs aan woonadressen gekoppeld, waardoor ze bijvoorbeeld geografische gegevens kunnen achterhalen van bezoekers.

Heb je deze data niet tot je beschikking? Dan kun je segmenteren op basis van gedrag. Vertoont een bezoeker interesse in een bepaald onderwerp, dan kun je hierop inspelen.

Ben je klaar voor de next step? Verdiep je dan eens in ‘Morphing’, ook wel gezien als de nieuwe A/B-test. Deze theorie, gebaseerd op psychologie, gaat uit van de cognitieve stijl van de bezoeker. Via een algoritme op basis van gedrag wordt bepaald welke op maat gemaakte content de bezoeker te zien krijgt. Het verschil met de bekende A/B-testen? Je gaat van ‘learning-then-earning’ naar ‘learning-while-earning’, aldus Gui Liberali (Erasmus Universiteit).

5. Spread the data

Het is belangrijk dat de hele organisatie het belang van data(kwaliteit) inziet. Niet iedereen hoeft de details te kennen, maar laat zien dat je met data kunt overtuigen, acties kunt formuleren en zelfs de toekomst kunt voorspellen. Spread the word!

Auteur Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. MPG

Interessante links
Website van het congres:
http://www.digitalanalyticscongres.nl/
Presentaties sprekers:
http://www.digitalanalyticscongres.nl/index.php/presentaties.html
Simo Ahava’s blog:
http://www.simoahava.com/

Aanmelden Cloutoday