Stéphane Hamel: Data, zwarte magie en klompjes goud

Als het op data-analyse aankomt is Stéphane Hamel gepassioneerd en misschien zelfs wel een beetje gek. Analisten moeten volgens de Canadees niet zeuren over complexiteit, maar de mouwen opstropen en beter werk leveren. Hij is keynote op het Digital Analytics Congres van 11 oktober in Utrecht.

Tekst Robert Heeg

In zijn vele jaren in het lezingencircuit, voerde Stéphane Hamel ontelbare gesprekken met consultants en praktijkmensen. Eén besef groeide daarin meer dan andere: ‘De wijze waarop ons wordt geleerd om analytics te doen bevat fundamentele fouten. Over het algemeen is het beeld van analytics dat je perfecte data verzamelt en daar met wat zwarte magie een klompje goud uit tevoorschijn tovert. Daardoor mag je bij de volwassenen aanschuiven aan de managementtafel om er je geweldige communicatievaardigheden tentoon te spreiden. Ja hoor, zo werkt dat. Maar niet heus…’

Realistische route

Zelf mag Hamel als consultant al jaren aanschuiven bij de grote dames en heren. Als freelancer werkt hij met startups als Navdy.com en machine learningplatform Outlier.ai, maar ook met multinationals in de meest uiteenlopende sectoren. Waar hij zijn kennis ook deelt, hij probeert er altijd de concepten toe te passen van het Digital Analytics Maturity Model, dat hij in 2009 creëerde. ‘Daarmee bepaal je de sterke en zwakke punten van een individu of team in de sleutelgebieden die tot succes leiden. Vervolgens kan ik voor de klant een realistische route richting volwassen digital analytics gaan uitstippelen.’Dit jaar leverde hij commentaar op de voorspelling dat het belang van digitaal-analisten gaat afnemen door snellere, efficiëtere geautomatiseerde systemen. ‘Weliswaar kan een startup als Outlier.ai sneller relevant verhalen naar boven halen dan een team van analisten, maar dat vervangt nog niet de analist. Het maakt diens job juist alleen maar efficiëter en interessanter. Ik codeerde vroeger handmatig html-pagina’s. Iedereen noemde zich in die tijd expert op dat gebied. Toen kwamen de tools, concepten en methoden, en werden de vereisten veel complexer. De echte experts, de meest gepassioneerde en misschien wel de gekste van ons, stroopten toen de mouwen op en leerden wat ze moesten leren.’ 

Glanzende gimmick

Ook vandaag ziet hij weer vele uitdagingen voor analisten, te beginnen met de enorme complexiteit van de ontelbare taken. ‘Je moet op gegeven moment een keuze maken tussen sleuteltechnologieën, business of analyse. Je kunt ze niet allemaal beheersen, dus moet je in één ervan excelleren, redelijk goed zijn in een tweede, en de derde laten vallen.’ Hij behandelt deze materie uitgebreid in Digital Analytics is Dead. Long Live Analytics, een vervolg op zijn Manifesto for Radical Analytics (te vinden op: radical-analytics.com).Met de komst van AI en IoT betreden we een nieuw tijdperk van rijke data. En dat terwijl veel van Hamels klanten nog niet eens optimaal gebruikmaken van de data die zij al hebben. ‘Het lijkt supercool om naar de volgende glanzende gimmick te kijken, maar zelfs de klanten die ‘het snappen’ hebben moeite om het potentieel van de al aanwezige data te benutten. Ik hoop daarom dat er veel meer automatisering en machine learning komt, waardoor we kunnen focussen op het allerbelangrijkste: hoe optimaliseer je je business? Om dat  te bereiken moeten we echter eerst ons eigen werk verbeteren en ophouden met zeuren dat het zo moeilijk is.’ «

Stéphane Hamel 

Sommige mensen lopen nu eenmaal voorop. In 1986 was Hamel, net afgestudeerd in computerwetenschappen, al online. Enkele jaren later boog hij zich voor een complex project over big data (‘alleen heette dat toen nog niet zo’). In de begindagen van het internet, was  de Canadees een van de eerste ‘webmasters’ en ‘senior web-architecten’, in een tijd waarin zulke mensen  nog manusjes-van-alles waren. Nadat hij zijn MBA in e-business afrondde begon hij web analytics-cursussen te geven. Hamel wordt erkend als ‘Google product strategy expert’ en een van de ‘most influetial industry contributors’ door de Digital Analytics Association, en hij is een veelgevraagd spreker. ‘Ik doe nu wat  ik het liefste doe: mijn expertise en passie delen  met geweldige klanten en startups, werken op het gebied van digital marketing en analytics en nieuwe problemen aanpakken.’ Zijn jongste avontuur heet Da Vinci Tools, een verzameling nuttige hacks, verbeteringen en apps voor Google Analytics, Google Tag Manager en Data Studio.  

Meer info: www.stephanehamel.net

Kijk op www.digitalanalyticscongres.nl voor meer informatie of  en ontvang een gratis MOA-lidmaatschap! Ben je al MOA-lid, dan ontvang je € 100,- korting op de toegangsprijs.

Dit artikel is overgenomen uit Clou© nr 84, oktober 2017

Aanmelden Cloutoday