GoSpooky, gids voor sociale platforms

Tim van der Wiel (links) van GoSpooky, hier samen op de foto met medeoprichter Liam Tjoa. Tim van der Wiel (links) van GoSpooky, hier samen op de foto met medeoprichter Liam Tjoa.

GoSpooky is een piepjong bureau dat grotemensenbedrijven helpt met het invullen en optimaliseren van campagnes in hippe jongerenkanalen als Snapchat en Instagram. Op het MIE komt medeoprichter Tim van der Wiel (21) vertellen hoe GoSpooky met behulp van slimme analytics en dashboards klanten door die wirwar van social platforms gidst. 

Tekst Robert Heeg

Socialmediamarketingbureau GoSpooky is in twee jaar tijd uitgegroeid van brutale startup tot een bedrijf met een miljoenenomzet, al zegt medeoprichter Tim van der Wiel over dat laatste: ‘Daar doe ik geen uitspraken over.’ Gesproken als een gelouterde CEO, en dat terwijl hij nog maar net de schoolbanken heeft verlaten. ‘In het begin was het lastig, want we hadden geen ervaring met het runnen van een bureau of het samenstellen van een directie. Maar het is een enorm voordeel dat we jong zijn, dat we de social media zelf consumeren, dat we het om ons heen zien gebeuren. En onze jonge leeftijd is een mooi verhaal voor de media.’ Ook al vormen de mensen van GoSpooky hun eigen doelgroep, toch geeft  Van der Wiel toe: ‘Ook wij kunnen niet de hele markt overzien.’

Over doelgroep en doelstelling belooft GoSpooky op de eigen site: We zorgen ervoor dat je merkstrategie de Gen-Z-, millennial- en mobile-first-consumenten begrijpt. Onze contentstrategieën focussen op het optimaliseren van distributie naar alle relevante platforms. Organisaties weten hoe moeilijk dat is, met name omdat de sociale hangplekken voortdurend wisselen. Van der Wiel mag jong zijn maar op de vraag hoe hij zelf al die veranderingen bijhoudt, antwoordt hij: ‘Niet! Zelfs ik voel  me soms oud als ik zie hoe mijn neefje van 10 communiceert en met social media omgaat. Die gebruikt bijvoorbeeld weer heel andere diensten, zoals musical.ly, live.ly en andere apps die mijn vrienden niet gebruiken. Je moet daarom constant met doelgroepen in gesprek blijven. Door dat te doen, zien we als eerste de verschuivingen en nieuwe platforms. Ik zou bedrijven die geen jonge doelgroep hebben, aanraden om toch te kijken naar hoe jongeren media gebruiken. Want het is vaak een voorbode van wat andere groepen gaan doen. Ze lopen gewoon één, twee jaar voor.’

Baas over de business

Op het MIE gaat Van der Wiel het hebben over nieuwe platforms en technologieën. De meeste bedrijven – van groot tot klein – zijn volgens hem nog bezig de afgelopen 12 jaar in te halen. ‘De platforms die er toen nog niet waren zijn nu de baas over de hele business en krijgen meer macht. Bedrijven zijn nog bezig met hoe ze hun Facebook-advertentie moeten inplannen en optimaliseren, terwijl zeker de jongere doelgroepen alweer op andere platforms zitten.’ Niet alleen het inzetten van de juiste platforms voor specifiee doelgroepen is cruciaal, aldus Van der Wiel, maar zeker ook de nieuwe manier van content maken. Hij geeft een voorbeeld: ‘Er zijn steeds  meer mobiele toepassingen; als mensen video kijken dan is dat tegenwoordig grotendeels verticaal. Daar moet je dan rekening mee houden in je productieproces. En je moet andere maatstaven hanteren voor je succes. Dat hoeft niet altijd bereik te zijn, het verschilt per platform.’ Daarnaast weet hij dat organisaties nog niet eens hebben nagedacht over technologieën als virtual en augmented reality, voice-marketing  en chatbots.

Fragmentatie

Meten, statistieken, terugrapportages en de learnings die je eruit halen, dat is waarmee GoSpooky zijn klanten wegwijs maakt in het voortdu-rend veranderende speelveld van sociale platforms. Vooral voor grote, wat logge organisaties is het moeilijk om al die ontwikkelingen bij  te benen. Nog lastiger is het om die nieuwe platforms succesvol in  te bedden in de bedrijfsprocessen. ‘Vroeger had je televisie. Dat was simpel: je maakte als marketeer een campagne en als die live ging dan was het even rust. Maar nu begint het werk pas als je campagne online gaat.’ One-size-fits-all- en massamediastategieën bestaan volgens Van  der Wiel niet meer. ‘Er is niet één platform of medium waarmee je alle doelgroepen bereikt, de fragmentatie is enorm.’ Hij weet dat jongeren vaak Snapchat gebruiken, terwijl de iets oudere groep meer op  Instagram zit. GoSpooky richt zich voornamelijk op campagnes in de doelgroep 13-30. Hardnekkig misverstand is dat het bureau puur op Snapchat focust. ‘Zo zijn we ooit begonnen maar we profileen ons al een tijd als bedrijf dat weet waar nieuwe, jonge consumenten zich bewegen. De helft van onze campagnes draait op Instagram en ook met Facebook Live doen we veel. Morgen kan het weer een ander platform zijn. We kijken puur waar de aandacht van de consument zit en hoe we daar het beste op kunnen inspelen.’ Dat veel merken en bedrijven dat nog niet begrijpen vindt hij raar. ‘Het is tenslotte niet anders dan 100 jaar terug: gewoon je ogen en oren openhouden en weten waar de consument zit. Of dat nou op een billboard is of op een online platform.’     

Zelf bouwen

Om inzicht te bieden in de vele platforms en de manier waarop campagnes daarop draaien, hanteert GoSpooky een uniek eigen analytics-systeem. Geboren uit nood, vertel Van der Wiel. ‘Toen we begonnen, draaiden we vijf, zes campagnes naast elkaar. Die liepen allemaal op de mobiele telefoon, waarop je statistieken niet goed kon bijhouden, geen content kon inplannen, enzovoort. Toen zijn we vanuit onze eigen ergernis een dashboard gaan bouwen waarmee dat wel allemaal kan, en waarmee je ook content kunt uploaden en user-generated content van derden kunt verzamelen.’ De dashboards voor onder meer Snapchat en Instagram zijn inmiddels zeer verfijnd legt hij uit. ‘Instagram gebruikt algoritmes voor het sorteren en serveren van de Stories (een manier voor gebruikers om foto’s en video’s te delen, red.). Met het dashboard kunnen we dat algoritme analyseren, zodat we na verloop van tijd tegen een klant kunnen zeggen: ‘Deze story kunnen we het beste op zondagavond tussen 5 en 7 plaatsen met een interval van  3 minuten.’ Zo kun je campagnes optimaliseren en het geeft ons veel meer vrijheid om content te uploaden en te produceren.’ Hij weet dat Snapchat in navolging van Instagram nu ook een algoritme uitrolt om de app aantrekkelijker te maken en mensen er nog meer tijd te laten doorbrengen. ‘Daarin wordt het ook weer interessant om alle statistieken te vergelijken.’ Niet alleen de platforms zelf sleutelen voortdurend aan de techno- logie, er kunnen uiteraard concurrenten opstaan die GoSpooky kopiëren of zelfs verbeteren. ‘Ja, anderen zouden het ook kunnen doen. Maar wat ons uniek maakt is dat we als enige een creatief bureau combineren met een software-afdeling. Dat wij die statistieken gelijk kunnen doorschakelen naar de klant en ook doorvoeren in de content, maakt ons succesvol. Er bestaan wel andere analyticstools maar die doen geen vergelijkingen en geven geen advies. En uiteindelijk heb je daar toch een menselijke inbreng voor nodig.’ Met eenzelfde bravoure kijkt GoSpooky inmiddels over de grenzen. Het jonge bureau is in Duitsland in gesprek met Zalando en Bayern München, en wil ook naar Amerika. «

GoSpooky

  • Opgericht » 2015 

  • Wat » socialmediamarketingbureau

  • Wie » Tim van der Wiel (creatief, concept, acquisitie) en Liam Tjoa (strategie). 

  • Waar » Amsterdam

  • Aantal medewerkers » 8 + enkele freelancers

  • Klanten » hoofdzakelijk Nederlandse organisaties als HEMA, Albert Heijn en Lowlands, maar het bureau richt het vizier nu ook op het buitenland

Tim van der Wiel spreekt op 1 februari  om 10.45 uur op het MIE. Kom naar het MIE voor slechts €119,50* (reguliere prijs €139,50) en gebruik  ClouToday-kortingscode AWSFE.

 *Prijs is incl. koffie/thee/water, lunch, middagsnack en netwerkborrel, excl. BTW. Deze actie is geldig tot uiterlijk 30 januari, 17.00 uur.   

Dit artikel is overgenomen uit Clou magazine© nr 86, februari 2018

 

Aanmelden Cloutoday