MOAWARDS 2018 uitgereikt: DVJ Insights bureau van het jaar 2018

Met een staande ovatie van het publiek is DVJ Insights woensdagavond 6 juni bekroond tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar. De felbegeerde prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde ging naar Daniëlle Koning van UWV en de winnaar aan bureauzijde was Eltine van der Veer (Braingineers). Daarnaast werden er nog drie prijzen uitgereikt.

Tekst Ellen Nap

Met ruim vierhonderd aanwezigen kreeg de elfde editie van de uitreiking van de jaarlijkse vakprijzen meer aandacht dan ooit. En het was bovendien een zomerse bedoening, daar in de WesterUnie en WesterLiefde in Amsterdam. Grote winnaar was DVJ Insights, het bureau dat vorig jaar ook genomineerd was, maar toen net naast de titel ‘bureau van het jaar’ greep. ‘We zijn dit jaar echt volwassen geworden’, liet Lucas Hulsebos na afloopweten. De mede-eigenaar van DVJ Insights zegt drie jaar geleden gestart te zijn met het omvormen van het bedrijf. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen: de jury was onder de indruk van de grote stappen die DVJ heeft gemaakt. Ze constateerde dat de enorme groei, in omzet en medewerkers ‘het gevolg is van een tomeloze inzet’. Hulsebos stelt dat groei ook wel een beetje de ambitie was. ‘Ik heb een voorliefde voor grote, strategische projecten. Daar moet je een bepaalde omvang voor hebben. We groeien heel hard en moeten dus goed weten waar we naartoe willen. Zo zijn we een vestiging in Engeland gestart, omdat we weten dat je in een van de grotere Europese landen moet zitten om een volgende stap te kunnen maken.’ Wij als branche luisteren eigenlijk heel slecht naar wat er in onze eigen industrie gebeurt, constateert Hulsebos. ‘Het is makkelijk om te doen wat je gisteren deed. Maar als je als bureau vooruit wil, moet je het morgen anders durven doen’, aldus de winnaar van de avond.

Samen optrekken

Ook een felbegeerde titel is die van Insights Professional. Aan bedrijfszijde mag Daniëlle Koning van UWV zich een jaar lang zo noemen. ‘Met haar daadkracht en slagvaardigheid heeft ze er voor gezorgd dat de klant veel meer centraal is geplaatst’, oordeelde de jury. Dat dit gegeven, gezien de aard en omvang van de organisatie niet eenvoudig was, kan Koning beamen. ‘Maar in de drie jaar dat ik bij UWV werk heb ik de organisatie echt zien verschuiven van procesgericht- naar klantgericht denken. Als we nu een app ontwikkelen, vragen we eerst onze klanten wat ze willen, in plaats van zomaar iets te bouwen.’ Haar strategie is een overtuiging niet op te leggen, maar ‘samen op te trekken’. ‘Veel koffie drinken dus en mensen inspireren. Niet alleen op het hoofdkantoor, maar ook in de regio. We moeten de ivoren toren uit, het land in’, aldus Koning.

Buiten de lijntjes

Uitgeroepen tot Insight Professional aan bureauzijde is Eltine van der Veer van Braingineers. ‘We bieden een relatief nieuwe onderzoeksmethode. De neurodiscipline is een aanvulling in portfolio van datasets. Wij zijn hier wel een beetje een vreemde eend in de bijt, dus dit voelt echt als een erkenning’, zei Van der Veer, die de researchafdeling van Braingineers leidt. Ook een uitzonderlijke winnaar is Niels Bouwman van Kantar Millward Brown, die Young Talent van 2018 werd. De jury roemde zijn beheersing van methodologie en modellen. Dat geeft hem volgens de jury ‘de mogelijkheid om waar nodig buiten de lijntjes te kleuren’. Bij het in ontvangst nemen van zijn prijs, riep Bouwman dan ook op tot ‘minder stoffig onderzoek en meer creatief denken’. In een toelichting na afloop zei Bouwman dat hij ‘nogal een focus op modellen’ ziet. ‘Dat is vergane glorie, als je het mij vraagt. Een vraag beantwoorden vraagt meer dan modellen.’ Zijn voornaamste doel is meer kleur in onderzoek te brengen, zegt Bouwman. ‘Dat betekent soms anders praten, soms ook juist buiten de vraag om. Om zo het werkelijke verhaal boven tafel te krijgen.’

Toveren met data

André Scholten kreeg de titel Digital & Webanalist van 2018 toegekend. De SEO- en analyticsspecialist viel op als zzp’er temidden van de bureaus. De jury was unaniem in haar oordeel dat Scholten ‘kan toveren met data’. Echt betrouwbare data, wel te verstaan, ‘waar je als marketeer de juiste beslissing op kunt nemen’. Dat is niet vanzelfsprekend, zegt Scholten die regelmatig als ‘scheidsrechter’ optreedt. ‘‘Iedereen heeft er een mening over, en een eigen interpretatie van data, van mediabureau tot marketeer. Met mijn technische achtergrond weet ik precies hoe een meting in te zetten.’ Marketeers hebben die kennis vaak niet, maar moeten dat volgens Scholten ‘ook helemaal niet willen snappen’. En dat zegt hij niet om in werk te voorzien: afgelopen jaar alleen al had hij honderdtwintig klanten.

Eervol

Insights Scientist van 2018 is Lara Lobschat. Met haar proefschrift over online communicatie en vooral haar artikel over het offline effect van online adverteren, viel ze op. De jury was onder in de indruk van het wetenschappelijke karakter van de publicatie. Zelf is Lobschat vooral ook blij met de ‘praktische relevantie’ die haar werk toevoegt. ‘Het is mijn streven in kennis te voorzien waar bedrijven echt iets mee kunnen. Maar het feit dat beide werelden mijn werk waarderen, is zeer eervol’, aldus de wetenschapper, die het beeldje van de MOA in ontvangst mocht nemen. «

Winnaars en genomineerden

moawards zaalimpressie

De MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics, heeft in zes categorieën prijzen genomineerd en uitgereikt, na een beoordeling door evenzovele jury’s. Een overzicht van de winnaars en genomineerden: DVJ Insights is Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2018. Genomineerd waren ook Motivaction en Netprofile.
Insights Professional aan bureauzijde van 2018 is Eltine van der Veer van Braingineers. Ook genomineerd voor deze prijs waren Margot Schuil van InSites Consulting en Sandra van Vemden van MARE.
Insights Professional aan bedrijfszijde van 2018 is Daniëlle Koning van UWV. De twee andere genomineerden waren Shirley van Stappershoef van Qmusic en Marjolein Monkel van Travelbird.
Young Talent van het jaar is Niels Bouwman van Kantar Millward Brown. Hij won het van genomineerden Iris Welvaarts (DVJ Insights) en Jeroen Spetter (Ruigrok NetPanel).
Digital & Webanalist van 2018 is André Scholten. Ook genomineerd waren Bas Kamphuis van Digital Power en Stefan Koning (Mist Analytics).
Insights Scientist van het jaar is Lara Lobschat. Andere genomineerden waren Lisette de Vries van Store Support en Hilde Voorveld van Universiteit van Amsterdam.

 

Dit artikel is overgenomen uit Clou magazine© nr 88, juli 2018

Aanmelden Cloutoday