Derde Digital Analytics Congres maakt data begrijpelijk

Op 9 oktober vond voor de derde keer het Digital Analytics Congres plaats. In de Jaarbeurs in Utrecht kwamen meer dan 200 digital analytics experts samen om hun kennis van digital analytics te vergroten. En met sprekers als Peter O’Neill, Daniel Waisberg en Gert Franke was dat een genot.

Want hoe vaak krijg je de kans om in 1 dag te leren hoe je jouw datakwaliteit op orde krijgt, real time inzichten op doet, deze zelfs voor de grootste digibeet begrijpelijk kunt maken en daarmee het succes van jou en je organisatie naar een hoger niveau kunt brengen.

In de futuristische setting van Supernova in de Jaarbeurs trapte Peter O’Neill af. Hij nam de aanwezigen mee in de toekomst van digital analytics. Vanuit het verleden liet hij zien waar we eigenlijk net vandaan komen, maar vooral waar we over 3 tot 10 jaar zullen staan. Nog veel meer dan nu zullen we vertrouwen op de data, maar dan niet meer als datapunten, maar als mensen met behoeften die bepaald gedrag vertonen. Alle tools en processen sluiten hierop aan. De ochtend werd afgesloten met de keynote en data-visualisatie expert Gert Franke van Clever˚Franke. In de presentatie liet hij langs 4 cases zien hoe hij tegen datavisualisatie aan kijkt. Door gebruik te maken van empathy maps en het bepalen van de intent van de visualisatie weet hij feilloos te bepalen wat belangrijk is in een dashboard. Dat resulteerde in hele gave dashboards met als hoogtepunt een project in Dubai waar via AI al rijdend door de stad in je autoramen kunt zien hoe de stad er over een aantal jaren uitziet.

Na de lunch was het woord aan Ton Wesseling. Geen tijd dus voor een after lunch dip. In hoog tempo nam Ton ons mee langs onder andere Mount Stupid, De Valley of despair, False positieven en het imposter syndrome om te komen tot mooie inzichten over hoeveel testen je kunt uitvoeren en natuurlijk hoe je deze zo succesvol mogelijk doet. De laatste keynote van de dag was van Daniel Waisberg van Google. Daniel ziet zichzelf als de vertaler van data naar inzichten. Als voorbeeld hiervoor nam hij een verzoek van een van de directeuren van Google. Dit soort verzoeken zijn altijd kort, onduidelijk en het moest gister af. Het eerste dat hij dan doet is gaan analyseren waar het verzoek vandaan komt, wat nu de echte vraag is en wat nu de echte oplossing is. Dat vertaalt hij door naar zijn analyse en de presentatie daarvan. Dat liet hij daarna nogmaals heel treffend zien aan de hand van een case over het aantal doden door drugsgebruik in Amerika. Simpel, helder en heel overtuigend.

Tussen de keynote sprekers was er ruimte voor breakoutssessies door sprekers van onder andere Wehkamp, Bol.com, Schiphol, KPN, RTL,Simyo, ING en EDM. Een speciale vermelding hierbij voor Mark Edmondson van IIH Nordic. Hij liet zien dat je als webanalist van nu, zonder een technische achtergrond te hebben, veel effectiever kunt worden door het inzetten van R.

Dit maakte de derde editie van het Digital Analytics Congres weer tot een groot succes.

Aanmelden Cloutoday