De 12 trends in het medialandschap van 2019

Kantar heeft een grootscheepse studie uitgevoerd naar het medialandschap in 2019. Wat zijn de voorspellingen voor 2019. Welke trends zullen op korte termijn van invloed gaan zijn op merken, bureau's en mediaplatformen?

Het medialandschap blijft constant onderhevig aan innovatie en verandering, toch zullen we nog verrast zijn door de snelheid waarmee technologieën als kunstmatige intelligentie op de korte termijn zullen worden ingezet.

Connected intelligence in al zijn vormen komt heel snel dichterbij, net als nieuwe technologische mogelijkheden, zoals spraaktechnologie. Hoe we mediabereik en -effectiviteit meten, evolueert ook in rap tempo; klanten zullen eindelijk de impact van hun investeringen beter kunnen meten.

We zien ontwikkelingen als augmented reality en influencer marketing terugkomen in de 12 trends die het meest naar voren komen uit onze Media Predictions 2019 studie:

1. Analytics en Artificial Intelligence gaan uiteindelijk de ROI-kloof overbruggen.

Een geraffineerder gebruik van gegevens, gecombineerd met analytische technieken en de inzet van kunstmatige intelligentie (AI), zal het marketeers gemakkelijker maken om de ROI (return on investment) daadwerkelijk te kunnen meten.

2. Merken gaan meer doen met spraaktechnologie.

Marketeers zullen steeds vaker spraaktechnologie creatief inzetten in de marketingmix.

3. Marketeers gaan op sociale media bouwen aan vertrouwen en meer interactie.

Marketeers kijken naar China om te leren hoe ze nieuwe technologieën op sociale media kunnen inzetten om te werken aan vertrouwen en meer interactie met volgers.

4. Merken gaan werken aan exponentiële ervaringen.

Merken gaan werken aan nieuwe soorten ervaringen voor consumenten en leren hoe zij deze ervaringen kunnen integreren en evalueren.

5. Betere gender-segmentatie in advertenties.

Merken gaan serieuzer kijken naar de beeldvorming van vrouwen in advertenties.

6. Amazon komt eraan!

Amazon wordt een belangrijke partij in de digitale reclamewedloop op al haar platformen.

7. Videoadvertenties zullen veranderen.

Online videoadvertenties staan op eigen benen, en zijn niet langer slechts bewerkte tv-reclames.

8. Terug naar het grote scherm.

De televisie maakt een comeback, het medium wordt in 2019 groter en beter dan ooit.

9. Kunstmatige intelligentie (AI) wordt een grote driver achter media targeting.

Nieuwe ontwikkelingen in marketingautomatisering gaan sneller met behulp van kunstmatige intelligentie.

10. Influencer marketing gaat meer draaien om geloofwaardigheid.

Merken zullen proberen vertrouwen het te winnen van consumenten door micro-influencers in te zetten.

11. Doelgerichte targeting is de sleutel tot het bouwen van sterke merken.

Om beter te kunnen targeten zullen merken geavanceerdere gegevensbronnen inzetten, en dat combineren met meer digitale creativiteit.

12. Een nieuwe realiteit voor marketeers.

Augmented Reality gaat een veel grotere rol spelen in het bouwen van merken.

Meer weten? Neem dan contact op met Niels Bouwman van Kantar Millward Brown. 

Aanmelden Cloutoday