Komt een olifant de kamer binnen .... : Expertise Center (6)

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoeksland- schap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze schrijft erover in ClouToday. Deze keer over het ongemak van verandering.

Tekst Els Molenaar

We krijgen allemaal met veranderingen te maken, sommige zijn heel welkom, andere komen ongevraagd of onverwacht. Alsof een olifant je kamer komt binnen denderen. Er was een tijd dat ik dappere pogingen deed om de spreekwoordelijke olifant er op te wijzen dat als hij de kamer in zou komen, hij op een gegeven moment zou vast- lopen. Dat koste me heel veel energie, met erg weinig resultaat…, de olifant liep door. Uitgeput vroeg ik een slimme collega om raad en kreeg dit advies: ‘Als een olifant de kamer binnenkomt, kun je proberen hem tegen te houden, maar dat is een mission impossible. De olifant is natuurlijk sterker en stampt gewoon door. Wat je wel kunt doen is hem vriendelijk laten weten dat de kamer geen doorgaande route is. Als de olifant op een gegeven moment de hoek van de kamer bereikt en beseft: ik kan niet verder, zal hij zich vragend omdraaien, ziet jou en vraagt om raad. Aan jou de eer om hem dan op het juiste spoor te zetten.’

Landschap

In de gesprekken die ik heb over het veranderende onderzoeks- en analyticslandschap, hoor ik vaak dat er in een wereld vol data (de olifant) nog maar heel beperkt tijd en geld wordt besteed aan het genereren van relevante insights. De vraag die bij veel insightprofessionals leeft is: hoe positioneer ik me in dit veranderende landschap? Niet door de olifant proberen tegen te houden. Maar hoe dan wel? Als je wilt dat er iets verandert, is er maar een logische plek om te beginnen en dat is bij jezelf. Stel je de volgende vragen:

1 Wil ik in de kamer blijven wachten om de dwalende olifant uiteindelijk de weg te kunnen wijzen? Indien ja: gebruik deze ‘tussentijd’ om te bepalen hoe je de olifant gaat helpen. Luister naar de behoefte van je organisatie en verdiep je in andere analysetechnieken en onderzoeksoplossingen.

2 Durf ik de stampende olifant erop te wijzen dat er ook andere wegen zijn? Indien ja: Handel vanuit je cirkel van invloed. Steven Covey (De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, 2010) stelt dat iedereen een cirkel van invloed en betrokkenheid heeft. Onbewust richten we, vanuit onze betrokkenheid, onze energie op zaken die volledig buiten de invloedssfeer liggen. Door proactief te handelen en te focussen op de zaken waar je invloed op hebt, vergroot je je cirkel van invloed.

3 Ben ik bereid om de olifant de weg te wijzen en heb ik daarvoor de juiste kennis? Indien ja: ga allianties aan met anderen en durf niet alles te weten. Wees nieuwsgierig, stel vragen, luister en wees vooral niet bescheiden. Je hebt namelijk ongelofelijk veel waardevolle kennis van de klant toe te voegen, je kunt gedrag goed in een context plaatsen en met een beetje geluk heb je ook nog wat verstand van betrouwbare data.

Op pad

William Bridges (Managing Transitions, 1991) onderkent drie fasen van persoonlijke transitie die je, als je werkelijk wilt veranderen, moet doorlopen:

  1. verliezen, rouw, loslaten;11 expertise
  2. niet weten;
  3. het nieuw beginnende.

Vaak blijven we (te) lang in fase 1, omdat de fase van ‘niet weten’ heel ongemakkelijk voelt. We roepen vanuit onze cirkel van betrokkenheid wat er allemaal niet deugt, zonder eigenaarschap te nemen. Dit geldt ook voor insightprofessionals. Dat is wonderlijk, want je zou verwachten dat nieuwsgierige mensen juist opbloeien in een fase van niet-weten. Hoe zou het zijn als je je enthousiasme voor analyse en onderzoek toepast op de veranderende positie van insight management?

Tot slot, veranderen kost energie, simpelweg omdat ons brein maar al te makkelijk de weg van de routine kiest. Wat helpt is om een duidelijk doel te kiezen en vervolgens in kleine etappes op pad te gaan. Maak het behapbaar. Zodat tegen de tijd dat de olifant zich omkeert, jij precies weet wat zijn volgende stap moet zijn.«

 

Els Molenaar was tot 2017 CEO van Blauw Research en staat sindsdien met blooming-org organisaties in transitie, met raad en daad bij.

 

Dit artikel is overgenomen uit Clou magazine© nr 92, april 2019.

Aanmelden Cloutoday