Mkb'ers en bureaus worstelen met AVG-eisen

Bijna een jaar later voldoen Nederlandse organisaties in het midden-en kleinbedrijf en bureaus nog steeds niet aan alle eisen van deze Europese privacy-verordening.

De noodzaak om te voldoen aan de AVG-eisen is echter hoog, zeker nu de Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangekondigd in de loop van dit jaar strenger te handhaven.

Deze alarmerende constatering komt voort uit een statuscheck onder 100 mkb’ers en bureaus in Nederland, die is uitgevoerd door DDMA. Om deze ondernemingen een handje te helpen heeft de branchevereniging voor data en marketing de ‘Privacy Improver’ in het leven geroepen.

Verwerking persoonsgegevens

Een belangrijke eis van de AVG is dat organisaties overeenkomsten, waarin staat hoe persoonsgegevens worden verwerkt, afsluiten met opdrachtgevers of opdrachtnemers. Slechts 31 procent van de onderzochte mkb’ers en bureaus heeft dergelijke verwerkersovereenkomsten afgesloten. Ook heeft 52 procent van deze bedrijven het register, waarin bijgehouden wordt welke persoonsgegevens worden verwerkt, nog niet af. 45 procent heeft daarnaast geen processen ingericht om te voldoen aan de verzoeken van betrokkenen, zoals een verzoek tot verwijdering of inzage. Verder weet 25 procent van de respondenten niet of het privacy-statement eenvoudig te vinden is voor klanten.

Strengere AVG-handhaving

Matthias de Bruyne, privacy-expert en jurist bij DDMA, is niet verbaasd over de cijfers: “In de aanloop naar de startdatum van de AVG in mei 2018 zagen we al dat er bij de meeste Nederlandse organisaties veel achterstallig onderhoud was op het gebied van privacy. Grote bedrijven met een eigen juridische afdeling hebben inmiddels de inhaalslag wel kunnen maken, maar voor kleine organisaties blijft de privacywetgeving een uitdaging. Dat is begrijpelijk bij zo’n complexe wet. Maar de noodzaak om aan de eisen voldoen is hoog, zeker nu de Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangekondigd in de loop van 2019 strenger te handhaven.”

Ondersteuning ondernemingen

Om organisaties te helpen heeft de branchevereniging de ‘Privacy Improver’ in het leven geroepen. Dit is een online tool die marketeers helpt privacy-bewuste AVG-proof marketingcampagnes te ontwikkelen. De tool is een combinatie van toegankelijke video’s, waarin de privacyregels helder worden uitgelegd, en praktische vragen die direct toepasbaar zijn op bestaande campagnes. Ook is er een campagnechecklist met daarin alle belangrijke zaken – zoals het privacy-statement, de rechten van de klant en de grondslag voor de dataverwerking – waar organisaties rekening mee moeten houden bij een marketingcampagne. Het hulpmiddel richt zich vooral op organisaties zonder eigen juridische afdeling, zoals mkb’ers en bureaus die campagnes in opdracht van grote adverteerders uitvoeren. Tegelijkertijd kunnen juristen van grote organisaties de tool ook inzetten om de privacy-bewustwording bij hun marketingcollega’s te vergroten.

Ontwikkeling campagnes

Marco Derksen, lid van de DDMA Privacy Autoriteit, benadrukt het belang van de tool: “De meeste marketeers zijn inmiddels wel bekend met de AVG, maar zijn niet altijd op de hoogte van de juridische details bij de ontwikkeling van campagnes. Toch is het belangrijk om campagnes vanaf het begin AVG-proof in te richten. Privacy by design wordt steeds meer de norm. Onze tool helpt marketeers zonder juridische achtergrond om dit snel en eenvoudig te realiseren.”

Bron: CustomerTalk, 24 mei 2019
https://www.customertalk.nl/nieuws/avg-eisen-nog-steeds-een-worsteling-voor-mkbers-en-bureaus/

Aanmelden Cloutoday