Wat kan content opleveren voor merken?

Nederland is een nieuw initiatief rijker: Return on content, gestart door twee ervaren onderzoekers. Stephan van Velthoven en Robert Schueler (respectievelijk voormalig Insights Director en Client Service Director van Ipsos) zijn hiermee begonnen omdat ze een trend zagen.

Marketeers willen steeds meer een eigen merkverhaal zeer getarget vertellen, wat niet altijd in een commercial past. Content marketing kan hierin goed helpen. Tegelijkertijd is het meten van de effecten van content marketing nogal een uitdaging via regulier marktonderzoek, juist omdat het zo getarget is. Deze onderzoeksuitdaging betekent niet dat het content marketing geen effect heeft. Integendeel, volgens marketeers in de Grote Consumenten Enquête 2018 heeft content marketing de meeste impact.

Om opdrachtgevers te helpen het merkverhaal relevant en onderscheidend te maken en de waarde hiervan voor merken te meten en te optimaliseren, is Return on content opgericht. Via Return on content worden verschillende onderzoeksmodules aangeboden die ondersteunen bij contentcreatie en helpen bij het vaststellen van de effecten voor het merk en het optimaliseren van de content. Hierbij worden nieuwe technieken ingezet en idealiter kwantitatief en kwalitatief onderzoek gecombineerd. Return on content is een flexibele netwerk organisatie die behalve onderzoek ook aanvullende expertises kan bieden met experts op het gebied van digital analytics, design, social media en content strategie.

Er is op aanvraag een case beschikbaar van wat inspiratiecontent heeft opgeleverd voor het merk en hoe de brug geslagen kan worden naar conversie. Hierbij is kwantitatief onderzoek gecombineerd met kwalitatieve co-browsing sessies.

Bron: Persbericht Return on Content, 9 april 2019

Aanmelden Cloutoday