Bestuur VINEX vernieuwd

In januari 2020 is er bij Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) een vernieuwd bestuur geïnstalleerd. In totaal zijn er bij de organisatie achter het online bereiksonderzoek NOBO vijf nieuwe bestuursleden toegetreden. Ook heeft er een voorzitterswissel plaatsgevonden.

Rien van Beemen, CEO van Mediahuis NL neemt de voorzittersrol over van Joris van Lierop die het VINEX-bestuur bijna een decennium lang heeft geleid. Van Lierop treedt af omdat hij zijn functie bij RTL Nieuws heeft ingeruild voor het vrije ondernemerschap. Van Beemen is in de wereld van het bereiksonderzoek geen onbekende, onder meer door zijn rol bij NOM, de organisatie achter het printbereiksonderzoek.

Aansluiting kijk- luister en leesonderzoek

In het bestuur heeft verder een aantal online specialisten plaats gemaakt voor directieleden, waardoor de focus verschuift naar de relevantie van NOBO en het gebruik van onderzoeksdata in de markt. Omdat diverse bestuursleden ook betrokken zijn bij kijk- luister- en leesonderzoek is een goede aansluiting bij de andere bereiksonderzoeken geborgd.

Nieuwe bestuursleden

Naast Rien van Beemen als nieuwe voorzitter verwelkomt VINEX vier andere bestuursleden. Kees Wilbrink (Sanoma), Stefan Havik (DPG Media), Vincent Siegelaar (Hearst) en tot slot neemt Carla der Kinderen zitting namens RTL. Het bestuur wordt gecompleteerd door Han Menno Depeweg (NRC Media) en Nicole Engels (NPO). Zij maakten voorgaande jaren ook al deel uit van het VINEX-bestuur.
Ook de banden met adverteerders en mediabureaus zijn aangehaald. Sinds kort zijn Henriette van Swinderen namens BvA en Johan Smit namens PMA als toehoorder betrokken bij het VINEX-bestuursoverleg. Karin Schut blijft in 2020 aan als directeur van VINEX en Erik Grimm behoudt zijn rol als secretaris.

Uitdagende periode

Met deze opzet anticipeert VINEX op de uitdagende periode. Het door VINEX geïnitieerde NOBO-onderzoek wordt in 2020 voortgezet in afwachting van het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek (werktitel TMAM). Voor deze overbrugging is het contract met marktonderzoekbureau KANTAR voor de uitvoering van het NOBO-onderzoek onlangs met een jaar verlengd.

Over VINEX en NOBO

VINEX is een initiatief van vooraanstaande publishers die streven naar transparantie en uniformiteit in de Nederlandse online (advertentie-)markt. VINEX heeft als doel om transparante en betrouwbare kengetallen over online media te publiceren. Het NOBO-bereiksonderzoek voorziet sinds 2016 in deze behoefte. Binnen NOBO is het mogelijk om het internetgedrag van personen op alle platforms, cross-device en op detailniveau te meten en te rapporteren.

 

Bron: Persbericht Vinex, 27 januari 2020

Aanmelden Cloutoday