Digital Analytics

Digital Analytics

Nieuws delen over Digital Analytics?

Wilt u digital analytics nieuws, onderzoek of marktontwikkelingen met ons delen? Stuur uw bijdrage naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en wellicht wordt uw artikel in de volgende editie van ClouToday geplaatst.

Big Data is changing the sports and the entertainment industry as well. Sports and entertainment industry are driven by fans and their word of mouth. Ashok Karania, Director at InfoStretch Corporation, explains in his blog how big data is being used. 

In een uitspraak van het Europese Hof van Justitie van dinsdag 13 mei jl. wordt Google verplicht gesteld om personen te “ont-googlen” en zoekresultaten te verwijderen wanneer deze de privacy van personen schaden. Het is een opmerkelijke uitspraak met mogelijk verstrekkende gevolgen, waarmee het Hof de eerbiediging van het privéleven van personen en het recht op de bescherming van persoonsgegevens boven het belang van het vrije verkeer van gegevens stelt, aldus Wolter Tjeenk Willink, directeur/oprichter Traffic Builders.

Tal van nieuwe spelers voegen de laatste jaren hun eigen dimensie toe aan de onderzoeksmarkt. In Clou wordt telkens zo’n nieuw bureau voorgesteld. Ditmaal: digital intelligence-specialist Webtrekk.


http://www.cloutoday.nl/components/com_jce/editor/tiny_mce/plugins/article/img/readmore.png);">

Het internationaal opererende Webtrekk (2004) biedt sinds begin dit jaar  bestaande en nieuwe klanten in de Benelux expertise en betrokkenheid vanuit een nieuw kantoor in Amsterdam. Fred Pellenaars (voorheen o.m. comScore) werd gevraagd om als country manager Benelux organisaties in de regio lokaal te gaan bedienen, met een nog uit te breiden team. ‘Een uitdaging die ik met veel plezier ben aangegaan nadat ik met eigen ogen heb gezien uit wat voor een gedreven groep mensen Webtrekk bestaat,’ zegt Pellenaars. ‘Een work hard, play hard-mentaliteit met een goede teamspirit en een grote mate van betrokkenheid bij het succes van klanten. In drie woorden: delivering digital happiness.

’Wat doet Webtrekk en waarmee ga je je onderscheiden in een volle markt?‘
Wij zijn een internationale aanbieder van toepassingen rondom digital intelligence. Dat is het gebied in de groeifase na web analytics, waar niet alleen statistieken of web-optimalisatie, maar juist ook businessoptimalisatie en data-integratie van belang zijn. Onze oplossingen worden gebruikt door cmo’s, marketeers, business- en digital analisten die op basis van onze inzichten beter onderbouwde beslissingen nemen. Bedrijven komen bij ons als ze op zoek zijn naar iemand die de business kent, de behoeften van de klanten kent, én begrijpt hoe de markt opereert. Ook organisaties die tegen de beperkingen van gratis analytics-oplossingen aan lopen, of die niet tevreden zijn over de aandacht en value for money van hun huidige leveranciers weten ons te vinden. We onderscheiden ons vooral door focus; focus op onze core business, focus op finance, media en e-commerce, maar vooral focus op duurzame relaties met onze klanten.’

Hoe koppel je dat aan de dagelijkse praktijk voor merken en organisaties?
‘Merken en organisaties zijn voor hun besluitvorming rondom primaire processen en investeringen afhankelijk van actionable data. Dus data die én gedetailleerd genoeg én betrouwbaar is, én op een gemakkelijke manier ontsloten kan worden. Welke klantgroep bracht de meeste nettomarge per productcategorie op? Wat is de ROI van klantproerelateerde online marketingcampagnes? Wat is het effect van onze tv-commercials op onze online revenustroom? Die informatie leveren wij.


’Wat maakt jullie een marktonderzoekbureau?‘
De oplossingen die we bieden, leveren zowel kwantitatieve en kwalitatieve data die helpen om trends in beeld te brengen, wat goed bruikbaar is voor marktonderzoek.

’Wat maakt jullie géén marktonderzoekbureau?‘
We doen zelf geen onderzoek naar een bepaalde markt in die zin van het woord. We bieden beproefde technologie en expertise voor het meten, samenbrengen en analyseren van digital data.

’Jullie behoren tot 'de nieuwe lichting'; zie je dat zelf ook zo? ‘
Nee, Webtrekk bestaat al langer en is succesvol geëvolueerd van pure web analytics-aanbieder naar een verfrissende internationale digital intelligence-speler. Het is echter niet zozeer het aantal jaren in de business dat het verschil maakt, maar wel je reputatie, inzicht en visie.

’Nieuwkomers zouden glimmende nieuwe tools en software belangrijker vinden dan gedegen methodieken. Zit daar een kern van waarheid in?‘
In ons geval niet. Duitse Gründlichkeit is een van onze belangrijkste assets. Het meet- en analyseplatform Webtrekk Q3 is gebaseerd op een combinatie van een zeer nauwkeurige meettechniek en een uiterst betrouwbaar ruwe-dataplatform met beproefde data-integratiemogelijkheden. Klanten geven ons, onder andere tijdens de jaarlijkse User Conference, feedback op basis waarvan we onze proposities verder verbeteren. Als we ons puur op de spiegeltjes en kraaltjes zouden richten werden we in deze competitieve markt zeker niet als thought leader gezien.

’Vervangt Webtrekk veel bestaande methodieken of is het meer toegevoegd?‘
Beide, het analyticslandschap is volledig veranderd de afgelopen jaren. Een puur web analyticsplatform is een commodity geworden. De digitale markt heeft behoefte aan meer volledige en gemakkelijker te gebruiken oplossingen, die de verschillende onderdelen van het digitale ecosysteem effectief combineren. Door eigen productontwikkeling, marktonderzoek en klantinteracties bieden we een steeds breder portfolio aan geïntegreerde, makkelijk te gebruiken oplossingen voor data-driven besluitvorming. Boven de deur van ons hoofdkantoor in Berlijn staat niet voor niets: Drive our customers' pro with easy-to-use solutions.’

Dit artikel is overgenomen uit Clou© nr 67, april 2014, http://www.moaweb.nl/kenniscentrum/digitale-clou-s/overigen-clou-nrs/clou-nr.-67-april-2014/CLOU67.april-12-analytics.pdf

Negentig procent van alle data ter wereld werd pas de afgelopen twee jaar gecreëerd. Toch wordt slechts twaalf procent van de data die bedrijven verzamelen gebruikt. Maar het verzamelen inzetten van data kan selectiever: de meerwaarde van big data is afhankelijk van het doel dat wordt nagestreefd. Dit blijkt uit onderzoek van GX Software en Universiteit Utrecht naar big data.


http://www.cloutoday.nl/components/com_jce/editor/tiny_mce/plugins/article/img/readmore.png);">

In het onderzoek, de masterthesis van studente Georgia Fotaki, wordt ingegaan op de mogelijkheden van big data voor het segmenteren van klanten. Het onderzoek laat zien dat online marketeers de mogelijkheden van big data nog niet goed weten te benutten. Ter illustratie: er zou 2,5 triljoen data per dag bijkomen. Dat vraagt om een andere werkwijze dan werd gebruikt voor traditionele data. Want hoewel de technieken en algoritmes die gebruikt kunnen worden om klanten te segmenteren bij traditionele data wel toepasbaar zijn voor big data, komen er andere tools aan te pas om die analysetechnieken  te implementeren in big datasets.

Een van de aanbeveling die naar aanleiding van het onderzoek wordt gedaan aan marketeers is om data te categoriseren. Het onderzoek toont aan dat niet de bruikbaarheid van data afhangt van welke online doel nagestreefd worden. Er worden combinaties aangegeven die wel effectief zijn. Vanzelfsprekend is loyaliteitsdata nuttig voor activiteiten om klantloyaliteit te vergroten. Gedragsdata zou bijvoorbeeld effectief zijn voor het uitzetten van campagnes die de cross- en upsellcijfers moeten verhogen. En wellicht de opvallendste: demografische data is volgens het onderzoek voor geen enkel online doel écht effectief, terwijl het wel veelvuldig wordt gemeten.


Bron: Customer Talk, 2 mei 2014

http://www.customertalk.nl/nieuws/id7141-Onderzoek_selectiever_big_data_gebruik_meer_waarde.html

CMNTY is één van de zes bureaus die onlangs werd gecertificeerd op basis van de MOA kwaliteitsstandaard voor Digital Analytics en Big Data bureaus. In ClouToday legt CEO Maxim Schram van CMNTY uit waarom de MOA kwaliteitsstandaard zo belangrijk voor zijn bedrijf is.

Een nieuwe klant binden is zilver, maar een klant behouden is goud. In Frankwatching leggen de marketeers van de ANWB, die met 4 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland is, uit hoe ze meer conversie halen door gepersonaliseerde cross- en upsellcampagnes. Voor een gevestigde speler als de ANWB – die aan naamsbekendheid en ledenwerving een minder grote kluif heeft dan bijvoorbeeld een start-up – ligt de grootste uitdaging in het behouden van bestaande klanten.

Big data... is het straks nog zo’n groot thema? Wat doen we ermee en wat levert het op? Irma Doze (oprichter/MD AnalitiQs), Harm Hartman (Insights Director Ipsos), Carola Volman (Director Research & Customer Insights Ziggo) en Jan Zwang (Head of Market Insights Vodafone) speculeren met elkaar over de toekomst van big data. De vier hechten aan een nuchtere blik over dit onderwerp.

ionmoon is één van de zes bureaus die onlangs werd gecertificeerd op basis van de MOA kwaliteitsstandaard voor Digital Analytics en Big Data bureaus. In ClouToday brengt CEO Geddy van Elburg van ionmoon verslag uit van de onlangs gehouden Duitse Digital Analytics Day. Zij sprak daar over de Nederlandse MOA kwaliteitsstandaard.

 

Hoe is het gesteld met web analytics in Polen en welke trends zijn er? Ralf Haberich en Bluerank schreven een interessante studie hierover. Een van de conclusies is dat steeds meer jonge mensen kiezen voor het beroep van webanalist.

De Nationale DenkTank, een stichting die met vernieuwende ideeën de Nederlandse samenleving verder vooruit wil helpen, zoekt twintig jonge academici en promovendi om gedurende vier maanden aan visionaire, creatieve én praktische oplossingen voor een urgent maatschappelijk probleem te werken. Het centrale thema is Big Data.

Aanmelden Cloutoday