Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Net als voorgaande jaren heeft Sinterklaas voor een flinke e-commerceboost gezorgd. In de vijf weken voorafgaand aan 5 december heeft de goedheiligman € 340,9 miljoen besteed aan cadeaus en andere producten voor pakjesavond. Hiermee zorgde hij gedurende deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 28% hoger ligt dan in een reguliere week. Dit blijkt uit een onderzoek onder de leden van Thuiswinkel.org.

Nederlanders zijn steeds vaker online via hun smartphone. Het aantal uur dat we per maand aan internet besteden op onze telefoon steeg van 40 uur in 2016 naar 61 uur. Het grootste deel van deze uren besteden we aan Facebook en Google, namelijk 26 uur.

Ook dit jaar is de discussie over uiterlijk en kleur van Zwarte Piet weer heftig. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (68%) vindt het niet terecht dat deze discussie gevoerd wordt, 30 procent vindt de discussie wel terecht blijkt uit onderzoek van I&O Research.

Onlangs lanceerde Google haar slimme speaker met Nederlandstalige spraakassistent. Wereldwijd zijn smartspeakers de snelst groeiende consumententechnologie van dit moment. Hoe denken Nederlanders over Voice technologie? Zal de adoptie net zo snel verlopen als in de landen waar spraakassistenten al langer op de markt zijn? Ipsos deed een korte peiling onder ruim 1000 Nederlandse consumenten.

Werkend Nederland is tevreden over zijn of haar direct leidinggevende. Dit blijkt uit een onderzoek dat Flycatcher onder een representatieve groep van 1.000 werkende Nederlanders heeft uitgevoerd. Het onderzoek laat zien dat de leidinggevende een belangrijke rol speelt in de werktevredenheid van medewerkers, een belangrijkere rol zelfs dan die van collega’s.

Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.

In de insights-industrie vullen kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar steeds meer aan.Vijf Nederlandse bureaus, Motivaction, Ipsos, DirectResearch, Beautiful Lives en Blauw, geven praktijkvoorbeelden van deze fusietrend.

Dat de consument inventief is, was al bekend. Maar hoe ontdek je deze creativiteit? En vooral, hoe kun je er als bedrijf van leren en het vertalen naar bijvoorbeeld R&D, marketing en content-creatie? Dat is wat Alpro, producent van plantaardige alternatieven voor zuivelproducten, al geruime tijd doet.

Het prominent gevestigde onderzoekslab van Rabobank Nederland is een van de plekken waar de bank kwalitatief onderzoek doet. ‘Maar we gaan ook de boer op’, zegt Marco van Loon, senior researcher van de User Experience Center.

Kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek groeien naar elkaar toe. Door de twee disciplines te combineren, genereren bureaus rijkere data voor hun opdrachtgevers. Werden de methodieken vroeger strikt gescheiden gehouden, daar hebben ze nu meer een yin-yang-relatie.

Aanmelden Cloutoday