Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

In de vorige nummers van Clou schreef Dirk Huisman dat de markt voor marktonderzoek over tien jaar wereldwijd is verdubbeld en dat een groot deel van de huidige activiteiten is geautomatiseerd. Ook is het keuze- en beslisgedrag van de consument veel diverser en is het veel uitdagender om te bedenken hoe consumenten zullen reageren.

‘Merktransitie met impact door emotive branding’, zo luidde de titel van de presentatie op het MIE van Maartje Grossouw van Raet en Celeste Miller van Totta. De klassieke opvatting dat een merk kleur moet bekennen, blijkt achterhaald.

De consumptie van speciaalbier steeg afgelopen jaar flink met 7,9 procent en van alcoholvrij bier zelfs met 24,7 procent. De categorie pils blijft voor het tweede jaar op rij stabiel. Dit blijkt uit de jaarlijkse biercijfers over 2017 die Nederlandse Brouwers vandaag presenteert.

Vijf procent van de consumenten heeft een virtual reality bril in huis. Verreweg de meeste van deze brillen werken met een afzonderlijke smartphone als scherm. Met nieuwe toepassingen kan virtual reality de komende jaren verder groeien en een plek veroveren in de Nederlandse huiskamer. Dit blijkt uit de Smart Media Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.700 Nederlanders.

Dit is een groei van 28% ten opzichte van het voorgaande jaar (2016: € 637 miljoen). China is nog steeds de grootste cross-bordermarkt; 30% van alle cross-borderbestedingen wordt uitgegeven via Chinese webwinkels. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen* in Nederland.

Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.515 ondervraagden. Ook het funshoppen in de Amsterdamse Kalverstraat en de Rotterdamse Koopgoot verplaatst zich naar online winkels.

Driekwart van de Nederlanders (73%) weet dat Cambridge Analytica data van Facebook heeft gebruikt om psychologische profielen te maken. Met deze profielen werden gerichte advertenties geplaatst om onder andere de verkiezingsuitkomsten ten gunste van Trump te beïnvloeden. Dat dit niet zonder gevolgen blijft, blijkt ook uit recente onderzoeksresultaten van Ruigrok NetPanel.

Afgelopen februari vond in Keulen de jaarlijkse conferentie over General Online Research (GOR) plaats. Online onderzoek gaat al lang niet meer over simpele websurveys en panels. Het gaat over online onderzoek in de breedste zin van het woord: innovatie en veranderingen op het terrein van kwantitatieve websurveys en de rol van mobile devices daarin, maar ook kwalitatief online onderzoek en data driven marketing. En natuurlijk kon men niet heen om data science.

As tech companies continue developing self-driving cars, Ipsos, on behalf of Global @dvisor, has completed a study on public perception of the new car technology. On the whole, the world seems curious, but hesitant, about the idea of self-driving cars.

45% van de ouders denkt dat het leerzaam is wanneer hun kind zelfstandig filmpjes kijkt op de smartphone of tablet, terwijl dat niet zo is. Dit blijkt uit het jaarlijkse Iene Miene Media 2018 onderzoek*, uitgevoerd door The Choice Marktonderzoek & Advies in opdracht van Mediawijzer.net.

Aanmelden Cloutoday