Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Tijdens de eerste zwangerschap worden ongelofelijk veel producten gekocht. En ook in de jaren erna schaffen ouders veel aan. Sanoma en The Choice onderzochten voor 62 producten en diensten de customer journey van 8.900 (aanstaande) moeders.

Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tegelijkertijd stijgt de bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten voor het tweede achtereenvolgend jaar. Dat is de conclusie van het Dossier Duurzaam 2018, het jaarlijkse marktonderzoek van marketingbureau b-open en GfK.

Wereldwijd wordt in 2022 133,7 miljard dollar uitgeven aan digitale securityoplossingen. Dat is bijna de helft meer dan vandaag de dag. Dit blijkt uit cijfers van analistenbureau IDC, dat een vernieuwde versie van haar marktonderzoek uitbrengt.

Afgelopen zomer peilde onderzoeksbureau SSI in opdracht van ADR Nieuwsmedia (het AD & de regiotitels van de Persgroep) het woongedrag en de woonwensen van 1811 representatieve Nederlanders. Je komt daardoor te weten in welke verhouding zij kopen (60%) of huren, in wat voor woning (30% rijtjeshuis) en hoe vaak bij die woning een tuin is (75%).

Is het meten van effecten van commercials in een laboratoriumomgeving een goede evaluatiemethode? Moeten we niet testen in een meer realistische setting, bijvoorbeeld als iemand kijkt naar een televisieprogramma, samen met anderen? Sjoerd Koornstra beschrijft een case waarin bewust kijken en onbewust verwerken samenkomen.

Stijgende kosten en groeiende non-respons, hoe lang kunnen opdrachtgevers zich nog nette kanssteekproeven en kwaliteitspanels veroorloven? Dat was het centrale thema op een internationale workshop in Mannheim afgelopen zomer. Natuurlijk heeft iedere onderzoeker en gebruiker van data belang bij goede kwaliteit en hoge accuraatheid, maar welk prijskaartje hangt daaraan? En waarop is de superioriteit van aselecte kanssteekproeven eigenlijk gebaseerd?1

Wat willen consumenten uitstralen met hun vakanties en culturele participatie. Ze willen in ieder geval in het oog lopen met hun gedrag. Er is een term voor: ‘conspicuous consumption’. En die sociale zichtbaarheid van consumentengedrag zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Door alle aandacht rond influencer marketing op social media lijkt het de heilige graal van marketing. Voor veel merken is het echter nog steeds onduidelijk hoe influencer marketing het best kan worden toegepast. Om merken te helpen bij hun keuzes, zijn de ervaringen van merken, agencies, influencers en het publiek verzameld.

We zijn allemaal ontwerpers. We ontwerpen plannen, producten, diensten, strategieën en beleid. Alleen is de een zich meer bewust van zijn ontwerpende rol dan de ander. Ook de uitvoering van onderzoek kan vanuit een ontwerpende aanvliegroute. In dit artikel doen we daartoe een verkenning, met als doel een bewustwording te creëren dat marktonderzoek niet alleen gaat om het ontdekken van de patronen van de huidige tijd, maar ook om het gefundeerd ontwerpen van de patronen van de toekomst.

Een op de drie Nederlanders gaat na een week werken niet met een voldaan gevoel het weekend in. Met name millennials, de generatie geboren na 1980, zijn aan het einde van de werkweek toe aan weekend. Een kwart heeft dat gevoel zelfs altijd.

Aanmelden Cloutoday