Hoe bereik je generatie Z via social media?

Wil je als merk of organisatie tieners effectief bereiken, dan moet je eerst inzien dat ze zaken oprecht anders zien en voelen dan jij en ik, aldus Sanne Gorter, SOCIAL.INC in haar blog. Altijd en overal toegang hebben tot alles en iedereen. Altijd en overal alles vastleggen op beeld.

Opgroeien met een smartphone, de tieners van vandaag weten niet beter. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau brengen tieners bijna 8 uur per dag online door. Grotendeels op de visuele, social media, zoals YouTube, Instagram en Snapchat.

Door Sanne Gorter

Mijn collega Bart Delwig schreef al eerder over de digi-taal van jongeren: hun eigen manier van communiceren, hun eigen rituelen en gebruiken en hun eigen subculturen. In navolging van die uiteenzetting geef ik 5 tips uit de keuken van Albert Heijn hoe merken succesvol kunnen inspelen op die inzichten.

#1. Vertel tieners wat ze willen horen, niet wat jij ze wil vertellen

Ik zie het met regelmaat gebeuren. Marketingboodschappen die er doorheen worden geduwd en hoe dan ook geplaatst moeten worden. Het resultaat is vaak teleurstellend en engagement blijft nagenoeg uit. Wanneer je je verdiept in tieners en hun gebruik van social, kom je erachter dat hun leven offline en online draait om vrienden, liefde en identiteit. Achterhaal hoe jouw merk of organisatie hieraan bijdraagt en je hebt een prachtig haakje om content te maken.

Sinds een aantal jaren werken wij voor Albert Heijn. De supermarktketen wil vakkenvullers aan zich binden. We zijn gestart met uitgebreid doelgroeponderzoek en kwamen al snel tot de conclusie dat de tieners op de werkvloer nieuwe vriendschappen opdoen. Naast een prima salaris voor niet al te zwaar werk – in vergelijking tot buiten in de regen krantenlopen of met je knieën in de modder bij een boer werken – zijn de nieuwe BFF’s en Bro’s op de werkvloer de belangrijkste unique selling proposition voor werken bij Albert Heijn.

Dit inzicht biedt een goudmijn aan content. Tag de collega die… jouw broer of zus mag zijn, jouw BFF is, met jou naar een onbewoond eiland mag, een thumbs up verdient. Dit soort posts leiden gegarandeerd tot succes. Want echt goede vriendschappen bouw je bij je eerste baantje bij Albert Heijn op. Een hele goede reden om bij Albert Heijn te werken en te blijven werken.

#2. De basisvoorwaarde voor content is authenticiteit

Tieners zijn nog net niet geboren met een mobieltje in hun hand. Vermoedelijk hebben de tieners vandaag de dag al meer commerciële boodschappen gezien dan onze senioren. Dit zorgt ervoor dat ze marketing en social extreem goed snappen. Een fake boodschap wordt direct herkend. Stockfoto’s of te gelikte beelden verdienen hun aandacht niet eens. Dit verklaart direct het succes van live video’s en stories onder tieners. Deze snel verdwijnende content is ongepolijst en actueel.

Tieners verwachten ook van merken en organisaties echte boodschappen, zonder toeters en bellen. Verteld door echte mensen. Dit mogen best influencers zijn. Zolang het verhaal maar klopt en de boodschap oprecht is.

#3. Why so serious

Meer nog dan andere generaties willen tieners goed doen. En zij verwachten ook dat organisaties hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Dat wil niet zeggen dat alle content serieus moet zijn. Humor is een succesvol ingrediënt om de aandacht van tieners te grijpen. Natuurlijk moet die humor wel spot-on zijn. Dit doe je door je helemaal onder te dompelen in het dagelijks leven van de tieners en door bovenop de actualiteiten te zitten.

Zo roepen wij de vakkenvullers op om grappige uitspraken te delen. De leukste uitspraken komen terug in de vaste rubriek ‘Gehoord door…’.

Onze community-managers brengen dagelijks tijd door op platformen als Dumpert, VKmag en BALLINNN’ om te weten wat het gespreksonderwerp van de dag is. Zo waaide afgelopen voorjaar de planga-trend op door rapper Donnie en konden we daar razendsnel en met succes op inhaken.

#4. Marketeers en social-specialisten moeten in het bezit zijn van voldoende FOMO

Een grote angst van tieners is om dingen te missen. Dit wordt ook wel FOMO genoemd: fear of missing out. ’s Avonds in bed worden de laatste Snapchat-verhalen bekeken, op Instagram worden nog wat hartjes uitgedeeld en via WhatsApp wordt iedereen welterusten gewenst. Want morgen niet mee kunnen praten op het schoolplein is niet tof.

Het bijhouden van social media is voor tieners een fulltime job. Niet zo vreemd dus dat nieuwe trends razendsnel ontstaan én weer verdwijnen. Wil je als merk spot-on zijn, dan moet je weten wat er morgen speelt. Kijk eens over de schouder van je kleine nichtje mee en ontdek hoe zij al dan niet nieuwe toepassingen van social gebruikt. Je komt er dan bijvoorbeeld snel achter dat tieners elkaar graag beoordelen. Via Sayat.me, Instagram-vragenstickers of vragenlijstjes die via Instagram Stories worden gedeeld. Toepassingen die wellicht ook onderdeel kunnen worden van jouw uitingen. Zo bewijs je als merk of organisatie de doelgroep écht te snappen.

#5. Maak geen content voor tieners, maak content mét tieners

Het is niet moeilijk om de plank mis te slaan. Een verkeerde grap is zo gemaakt. En strooien met termen als ‘OMG’ om maar te laten zien dat je de belevingswereld van tiener snapt, werkt averechts. En wees eerlijk, passen dit soort woorden nou echt bij jouw merk of organisatie? Verdiep je in de doelgroep, spreek hun taal maar overdrijf niet.

Om er zeker van te zijn dat je de juiste snaar raakt, kun je de doelgroep betrekken door hen content voor te leggen. Komt de boodschap over? Leeft dit onderwerp wel echt? Is het grappig? Voor Albert Heijn werken wij met een kleine, wisselende redactieraad – een aantal vakkenvullers waar we content aan voor leggen of input halen.

Jongeren worden graag betrokken bij het maken van content. Ze zijn zelf creatief en uiterst ervaren in het maken van foto’s en korte video’s. Waarom alles zelf doen, als de doelgroep het veel beter kan?

Sanne Gorter is een van de vele sprekers tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’. Tijdens dit event, dat op donderdag 22 november 2018 plaatsvindt in Spant! in Bussum, worden de volgende stappen in de digitale transformatie uitgelicht. Op het programma staan actuele onderwerpen als growth hacking, influencer-marketing, blockchain, marketplaces, artificial intelligence, virtual reality en augmented reality. Sanne Gorter is strategist bij SOCIAL.INC, een bureau gericht op social media en brand publishing.

Bron: Dit artikel is eerder verschenen in  CustomerTalk, 6 november 2018

https://www.customertalk.nl/nieuws/de-tactiek-om-generatie-z-echt-te-bereiken-via-social-media/

 

Aanmelden Cloutoday