Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

We zijn allemaal ontwerpers. We ontwerpen plannen, producten, diensten, strategieën en beleid. Alleen is de een zich meer bewust van zijn ontwerpende rol dan de ander. Ook de uitvoering van onderzoek kan vanuit een ontwerpende aanvliegroute. In dit artikel doen we daartoe een verkenning, met als doel een bewustwording te creëren dat marktonderzoek niet alleen gaat om het ontdekken van de patronen van de huidige tijd, maar ook om het gefundeerd ontwerpen van de patronen van de toekomst.

De termen neuromarketing, neuroeconomics, neurolaw, neurocinematics en neuroaesthetics bestaan allemaal al, maar de term ‘neurosales’ wordt nog niet breed toegepast. Het is een kwestie van tijd tot dat verschijnsel een hype is. Maar wat is neurosales?

Voor de elfde editie publiceert Ruigrok NetPanel het jaarlijkse What’s happening online-onderzoek. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en sociale mediagebruik.

‘Merktransitie met impact door emotive branding’, zo luidde de titel van de presentatie op het MIE van Maartje Grossouw van Raet en Celeste Miller van Totta. De klassieke opvatting dat een merk kleur moet bekennen, blijkt achterhaald.

Wat hebben Lubachs’ The Netherlands Second en de nagellakactie van Tijn met elkaar gemeen? Juist, beide gingen viraal. Viraliteit is wel de ‘holy grail’ van de digitale marketing. Maar wat zorgt er eigenlijk voor dat iets viraal gaat? En is viraliteit wel echt de holy grail? Dat zijn vragen waar wetenschappers zich op het moment over buigen. Tijd dus om een rondje wetenschap te doen, met als doel te achterhalen wanneer  mensen besmet raken met het like-virus.

Aanmelden Cloutoday