Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wat hebben Lubachs’ The Netherlands Second en de nagellakactie van Tijn met elkaar gemeen? Juist, beide gingen viraal. Viraliteit is wel de ‘holy grail’ van de digitale marketing. Maar wat zorgt er eigenlijk voor dat iets viraal gaat? En is viraliteit wel echt de holy grail? Dat zijn vragen waar wetenschappers zich op het moment over buigen. Tijd dus om een rondje wetenschap te doen, met als doel te achterhalen wanneer  mensen besmet raken met het like-virus.

In februari vinden de Olympische Winterspelen 2018 plaats in de Zuid-Koreaanse stad Pyeongchang, met elke dag weer nieuwe hoogtepunten en teleurstellingen voor de sporters en voor hun fans. Terry Häcker onderzoekt of dat wel goed gebeurd?

Autofabrikanten genieten meer vertrouwen dan technologie-reuzen als Google en Apple waar het gaat om het op de juiste manier gebruiken van verzamelde auto- en gedragsgegevens. Dat blijkt uit het Connected Car onderzoek naar houding en aankoopgedrag onder meer dan 8.500 consumenten in Europa, Noord-Amerika en China, uitgevoerd door Kantar TNS. 

Tien procent van de Nederlanders kijkt naar game streams, videostreams van anderen terwijl die aan het gamen zijn. Vooral bij 18 tot 35 jarigen is dit populair en vaak bij mannen. Maar liefst een kwart (23%) van hen volgt de verrichtingen van andere gamers. Dit blijkt uit de Smart Media Monitor van Multiscope onder 6.700 Nederlanders. 

Van de Nederlandse volwassen verzekerden is tot nu toe 5,9 procent van zorgverzekeraar gewisseld. Het gaat daarmee om ruim een miljoen verzekerden. Dat blijkt uit voorlopige gegevens van kenniscentrum Vektis Intelligence die Zorgverzekeraars Nederland heeft bekendgemaakt.

Er is nauwelijks toegang tot schoon drinkwater, meer armoede dan twintig jaar terug en weinig kinderen kunnen naar school. Het is het beeld dat veel mensen in Nederland, Vlaanderen en Engeland hebben over ontwikkelingslanden. Ten onrechte, stelt mediawetenschapper Mirjam Vossen.

Sanoma en RAI Amsterdam hebben onderzoek gedaan naar het kijkgedrag en de emoties van bezoekers op de vt wonen&design beurs (3 – 8 oktober 2017). In dit innovatieve onderzoek, uitgevoerd door Validators, werden de nieuwste technieken ingezet om het gedrag op onbewuste wijze te registeren.

Met een terugblik op de digitale ontwikkelingen in 2017 geeft Jungle Minds 7 voorspellingen voor digital design, tech en alles daar omheen voor 2018. De digitale wereld heeft haar onschuld verloren. Het techoptimisme van de afgelopen jaren verdween als sneeuw voor de zon.

Nederlanders ervaren veel onzekerheid, scepsis en wantrouwen ten aanzien van het nieuws dat tot ze komt. Een op drie Nederlanders zegt ‘tegenwoordig vaak niet meer te weten wat waar is en wat onwaar’ en slechts drie op de tien zeggen ‘echt nieuws van nepnieuws te kunnen onderscheiden’.

Aanmelden Cloutoday