Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten stijgt voor het tweede achtereenvolgend jaar: 36% van de Nederlandse consumenten is daartoe bereid. Tegelijkertijd stijgt ook de scepsis: 43% wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het online bereik van de Persgroep (72%) en RTL (69%) ontloopt elkaar niet veel in september 2018, maar gezamenlijk vullen beide partijen elkaar goed aan (84%, 12.137.000 personen van 13 jaar en ouder).

Het idee dat 50-plussers en Babyboomers achter de geraniums zouden zitten moet nodig worden afgestoft. Van de Babyboomers koopt 89% weleens iets online, heeft 72% een Facebook-account en gebruikt 67% internet op een smartphone.

Tijdens de eerste zwangerschap worden ongelofelijk veel producten gekocht. En ook in de jaren erna schaffen ouders veel aan. Sanoma en The Choice onderzochten voor 62 producten en diensten de customer journey van 8.900 (aanstaande) moeders.

Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tegelijkertijd stijgt de bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten voor het tweede achtereenvolgend jaar. Dat is de conclusie van het Dossier Duurzaam 2018, het jaarlijkse marktonderzoek van marketingbureau b-open en GfK.

Wereldwijd wordt in 2022 133,7 miljard dollar uitgeven aan digitale securityoplossingen. Dat is bijna de helft meer dan vandaag de dag. Dit blijkt uit cijfers van analistenbureau IDC, dat een vernieuwde versie van haar marktonderzoek uitbrengt.

Afgelopen zomer peilde onderzoeksbureau SSI in opdracht van ADR Nieuwsmedia (het AD & de regiotitels van de Persgroep) het woongedrag en de woonwensen van 1811 representatieve Nederlanders. Je komt daardoor te weten in welke verhouding zij kopen (60%) of huren, in wat voor woning (30% rijtjeshuis) en hoe vaak bij die woning een tuin is (75%).

Is het meten van effecten van commercials in een laboratoriumomgeving een goede evaluatiemethode? Moeten we niet testen in een meer realistische setting, bijvoorbeeld als iemand kijkt naar een televisieprogramma, samen met anderen? Sjoerd Koornstra beschrijft een case waarin bewust kijken en onbewust verwerken samenkomen.

Stijgende kosten en groeiende non-respons, hoe lang kunnen opdrachtgevers zich nog nette kanssteekproeven en kwaliteitspanels veroorloven? Dat was het centrale thema op een internationale workshop in Mannheim afgelopen zomer. Natuurlijk heeft iedere onderzoeker en gebruiker van data belang bij goede kwaliteit en hoge accuraatheid, maar welk prijskaartje hangt daaraan? En waarop is de superioriteit van aselecte kanssteekproeven eigenlijk gebaseerd?1

Wat willen consumenten uitstralen met hun vakanties en culturele participatie. Ze willen in ieder geval in het oog lopen met hun gedrag. Er is een term voor: ‘conspicuous consumption’. En die sociale zichtbaarheid van consumentengedrag zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Aanmelden Cloutoday