Onderzoek

Onderzoek

Heeft u nieuws over een onderzoek?

Heeft u een interessant onderzoek uitgevoerd of gelezen en wilt u de resultaten met ons delen? Stuur uw bijdrage voor de ClouToday nieuwsbrief / website naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Als jij regelmatig in de analytics van je website duikt, dan zul je merken dat een (groot) gedeelte van je verkeer wordt aangegeven als ‘direct’ verkeer. Maar zo direct is dat verkeer vaak helemaal niet. Het kan toch haast niet dat consumenten al die lange en complexe linkjes van je website direct intypen in hun browser?

Ook dit jaar is de discussie over uiterlijk en kleur van Zwarte Piet weer heftig. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (68%) vindt het niet terecht dat deze discussie gevoerd wordt, 30 procent vindt de discussie wel terecht blijkt uit onderzoek van I&O Research.

Onlangs lanceerde Google haar slimme speaker met Nederlandstalige spraakassistent. Wereldwijd zijn smartspeakers de snelst groeiende consumententechnologie van dit moment. Hoe denken Nederlanders over Voice technologie? Zal de adoptie net zo snel verlopen als in de landen waar spraakassistenten al langer op de markt zijn? Ipsos deed een korte peiling onder ruim 1000 Nederlandse consumenten.

Werkend Nederland is tevreden over zijn of haar direct leidinggevende. Dit blijkt uit een onderzoek dat Flycatcher onder een representatieve groep van 1.000 werkende Nederlanders heeft uitgevoerd. Het onderzoek laat zien dat de leidinggevende een belangrijke rol speelt in de werktevredenheid van medewerkers, een belangrijkere rol zelfs dan die van collega’s.

Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.

In de insights-industrie vullen kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar steeds meer aan.Vijf Nederlandse bureaus, Motivaction, Ipsos, DirectResearch, Beautiful Lives en Blauw, geven praktijkvoorbeelden van deze fusietrend.

Dat de consument inventief is, was al bekend. Maar hoe ontdek je deze creativiteit? En vooral, hoe kun je er als bedrijf van leren en het vertalen naar bijvoorbeeld R&D, marketing en content-creatie? Dat is wat Alpro, producent van plantaardige alternatieven voor zuivelproducten, al geruime tijd doet.

Het prominent gevestigde onderzoekslab van Rabobank Nederland is een van de plekken waar de bank kwalitatief onderzoek doet. ‘Maar we gaan ook de boer op’, zegt Marco van Loon, senior researcher van de User Experience Center.

Kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek groeien naar elkaar toe. Door de twee disciplines te combineren, genereren bureaus rijkere data voor hun opdrachtgevers. Werden de methodieken vroeger strikt gescheiden gehouden, daar hebben ze nu meer een yin-yang-relatie.

Uit het door Integron uitgevoerde onderzoek ‘Facility Beleving in Nederland 2018/2019’ onder een representatieve groep van 4500 eindgebruikers, blijkt dat slechts 10% van werkend Nederland écht lekker kan werken dankzij het facilitair bedrijf.

Aanmelden Cloutoday