Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Consumentengedrag – het prijskaartje voorbij

Naast het tastbare prijskaartje laten consumenten hun oordeel ook bepalen door minder tastbare ‘valuta’s’. Dat is de stelling van Hunter Thurman, president van Alpha-Diver, die erover schrijft op Greenbook. Consumenten zijn bereid om drempels te nemen als de beloning maar aanlokkelijk genoeg is. Daarom moeten marketeers niet alleen kijken naar die drempels, maar zich ook…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Europees onderzoek voor WPG Research

Vanaf eind april voert WPG Research in opdracht van de Europese Unie een onderzoek uit naar de consumptiepatronen van Nederlanders in de leeftijd van 18-75 jaar. Doel is de reactie van burgers te begrijpen op de veranderingen in de samenleving. In het onderzoek zullen nieuwsitems, informatie en mediaberichtgeving over politieke, sociale, internationale en economische kwesties…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Consumer Insights-professionals veroveren strategische positie bij bedrijven

Consumer insights is aan een gestage opmars bezig binnen bedrijven, zelfs zodanig dat insights-medewerkers een strategische positie hebben verworven in de besluitvorming. Dat blijkt uit de GRBN Business Maturity Study 2023. Onderzoek van adviesbureau Cambiar, ondersteund door MRS, de Insights Association en Jibunu, laat zien dat insights is geëvolueerd binnen bedrijven, zodat je kunt spreken…

Actueel | 16 april 2024
16 april 2024

CZ en Miles maken UX onderzoek makkelijk

CZ stopt veel energie in het optimaliseren van de online klantreis. Voor een zorgverzekeraar is dat een essentieel deel van de klantbediening en werving. CZ vroeg Miles Research mee te denken over een onderzoeksmethode om een nieuw concept te testen, inclusief een demo van de beoogde nieuwe klantreis. Het is gebruikelijk zo’n onderzoek kwalitatief uit…

Onderzoek | 26 maart 2024
26 maart 2024

Vier op de tien Nederlanders kopen zoveel mogelijk online

Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54% winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40% zegt zoveel mogelijk aankopen online te doen. Ondanks de populariteit van online winkelen blijft de traditionele winkelervaring nog steeds geliefd bij een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%). Dat blijkt uit…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

NMO publiceert Mediatrends 2023

Onlangs publiceerde het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. NMO Mediatrends vormt ook de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Voor deze derde…

Onderzoek | 19 maart 2024
19 maart 2024

Vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid van bedrijven zakt tot dieptepunt

Door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen en bewustwording over greenwashing zijn consumenten een stuk kritischer geworden op bedrijven. Dat blijkt uit de nieuwe Sustainable Brand Index. Net als vorige jaren wordt Tony Chocolonely gezien als duurzaamste merk. De ranglijst laat zien hoe merken worden waargenomen door hun klanten, wat de Sustainable Brand Insights (SBI) onderzoekt…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De markt is enorm in beweging met soms tegengestelde bewegingen. De lineaire kijktijd is gedaald in 2023. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteerde er al eerder over. In 2022 keken we nog 109…

Onderzoek | 19 maart 2024
19 maart 2024

Consumentenbestedingen FMCG en T&D stijgen met 6%

De consumentenbestedingen in FMCG en Tech & Durables stegen in 2023 met 6% ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer die gegevens verzamelt van NIQ en GfK. Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9% meer uit…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Reclame gedijt goed in huiselijke sferen

Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox. ‘Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory,…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Ouderen blijken nieuwsgieriger dan jongeren

Mannen en vrouwen tonen zich op verschillende manieren nieuwsgierig. Mannen zeggen meer te willen weten, vrouwen meer te willen ervaren. Maar met de leeftijd groeit de nieuwsgierigheid op beide vlakken. Dat zijn de voorlopige resultaten van het onderzoek geleid door Maartje Raijmakers, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, NEMO Science Museum…

Onderzoek | 12 maart 2024
12 maart 2024

Meer mensen beschermden online data in 2023

In 2023 zei 89% van de bevolking van 12 jaar of ouder maatregelen te treffen om hun persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In 2021 was dat 82%. Vooral het beperken van toegang tot profielgegevens en berichten op social media is toegenomen. Nederland loopt voorop in Europa in het beschermen van persoonlijke informatie op internet….

Ook de laatste bytes ontvangen?