Best practices | 16 april 2024
16 april 2024

Workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ deelt papers

In maart werd in Washington de 5de workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ (MASS) gehouden. MASS is een reeks workshops die ongeveer één keer per jaar worden georganiseerd en ze draaien allemaal om mobiele apparaten die onderzoekers in staat stellen om gegevens te verzamelen via ingebouwde sensoren. De sensoren waar het hier om gaat…

Best practices | 21 december 2023
21 december 2023

Vijf manieren om data te beschermen in AI-tools

Proofpoint, dat zich toelegt op cybersecurity en security awareness, keek vanuit bedrijfsmatig opzicht naar de valkuilen van het gebruik van AI-tools, en dan vooral waar het gaat om data. Dat leverde vijf adviezen op. Vaak bevinden AI-tools zich al in securityplatforms en ondersteunen ze bij de bescherming van mensen en het afschermen van gegevens. Toch…

Best practices | 28 november 2023
28 november 2023

MRS publiceert AI-richtlijnen

Onderzoekers moeten er niet van uitgaan dat AI het automatische antwoord is op alle onderzoeksvragen, volgens de Engelse Market Research Society (MRS). Daarom heeft de organisatie richtlijnen opgesteld voor gebruik van AI in onderzoek. Het rapport, genaamd The BEST Framework for Gen AI: How and when to build AI into your research processes, biedt een…

Best practices | 23 november 2023
23 november 2023

Meer impact met storytelling

Marktonderzoekers maken over de hele wereld gebruik van geavanceerde technologie om insights te verzamelen, en die komen dan terecht in grafieken en tabellen. Simon Arrowsmith, oprichter van Iambic Creative, zet er een eeuwenoude tool naast. Hij schreef er voor Greenbook een artikel over. Kom binnen in de wereld van verhalen. Eeuwenlang zijn verhalen ons belangrijkste…

Best practices | 14 november 2023
14 november 2023

Webinar Norstat over werven testgebruikers

Norstat houdt a.s. donderdag 16 november om 16.30 uur een webinar over veel voorkomende rekruteringsfouten bij het werven van testgebruikers. Een interactieve sessie, gericht op best practices. In het webinar staat TestingTime centraal. Dat ondersteunt UX- en marktonderzoekers van bedrijven, zoals McKinsey, Vodafone, Shell, trivago, British Telecom, Zalando, UBS, Deliveroo en AXA, bij het werven…

Best practices | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

Podcast over datagedreven werken

Hoe verklein je de kloof tussen data- en business teams en zorg je voor een datagedreven cultuur? Er wordt veel over gesproken maar praktische handvatten ontbreken nog weleens. Job van den Berg maakte er een podcast over. Grotere organisaties hebben vaak moeite met het introduceren van een datagedreven cultuur. Dat blijkt onder andere al twee…

Best practices | 20 juli 2023
20 juli 2023

Openvragenlijsten en ChatGPT

AI kun je voor veel dingen inzetten, en het eind is nog niet in zicht. Vaak genoeg komt na zo’n constatering de vraag hoe je dan AI inzet, wat het kan, wat je er aan hebt, en waar je dan begint. Daarom vandaag een praktisch en helder verhaal over openvragenlijsten en AI. Survalyzer meets Chat...
Best practices | 22 juni 2023
22 juni 2023

Meer waardecreatie Consumentenbond?

De Consumentenbond werkt aan eerlijke, rechtvaardige en veilige markten. Ze zijn de vertrouwde stem van en voor consumenten, en een voorbeeld van een bedrijf dat verschil wil maken. Door middel van een KPI-framework, brandtracking en activatiestrategie heeft de Consumentenbond een beter inzicht gekregen in impact en te ondernemen acties. Human8 schreef er een blog over....
Best practices | 13 juni 2023
13 juni 2023

Multi source recruitment beter dan single source recruitment?

Het is een feit: verschillende online panels leveren verschillende resultaten op. Niet per se resultaten die genoeg verschillen om de insights te veranderen die je uit de resultaten zou halen, maar genoeg om bijvoorbeeld je trackingtrends te verstoren. En misschien wel genoeg om je gemoedsrust te dwarsbomen. Stefan Boom van Dynata schreef er een blog...
Best practices | 21 februari 2023
21 februari 2023

Education Day – van data-insight naar marketing en branding

Op donderdagmiddag 16 maart organiseert het Data & Insights Network (D&IN), samen met NIMA weer een Education Day bij House of Watt. Thema is dit keer: Data Insights en hoe deze vertaald worden naar de Marketingstrategie & Branding. De bijeenkomst is gratis toegankelijk voor persoonlijke leden van D&IN. Door samen te werken met collega’s op...
Best practices | 26 januari 2023
26 januari 2023

Tijd om verder te gaan dan sentimentanalyse

Op research-live.com publiceerde Ryan Callihan onlangs een artikel over mythes en misvattingen rond analyses van taal. NLP kan inzicht opleveren, maar te vaak verwarren we sentimentanalyse met inzicht. Een pleidooi voor combinatie van databronnen. Een van de eerste, rudimentaire pogingen om tekstgegevens te analyseren, kreeg zijn beslag in zogenaamde 'woordwolken'. Die halen woorden naar boven...

Ook de laatste bytes ontvangen?