Onderzoek | 13 maart 2025
13 maart 2025

Nederlanders besteden €7,6 miljard aan gezond leven

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal €7,6 miljard aan een gezonde leefstijl. Het meeste geld gaat naar sportlidmaatschappen. Ruim drie op de tien (31%) Nederlanders doen aan fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor 2024, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders. ▼ Nederlanders geven jaarlijks €7,6 miljard uit aan een gezonde leefstijl….

Actueel | 25 februari 2025
25 februari 2025

Gen Z versus Gen Alpha – ontdek de verschillen

Gen Z en Gen Alpha zijn twee invloedrijke generaties. Hoewel ze nog jong zijn, maken de culturele, technologische en maatschappelijke verschuivingen waarmee ze zijn opgegroeid hen anders dan anderen. Maar ze verschillen ook onderling. Georgie Walsh, Content Marketing Manager, probeert de kloof te overbruggen. ▼ Eerst nog even de basics: Gen Z, geboren tussen 1997…

Onderzoek | 13 februari 2025
13 februari 2025

Meerderheid festivalbezoekers positief over sponsoring

Het festivaljaar 2024 zit er al een tijdje op. Het Amsterdam Dance Event (ADE) in oktober was de laatste écht grote knaller van het seizoen. In totaal trokken er meer dan één miljoen mensen naar de verschillende festivals. Wie zijn die festivalbezoekers en wat kunnen festivalsponsors met die informatie? Markteffect ging voor Sponsorreport op zoek…

Actueel | 13 februari 2025
13 februari 2025

Hoe blijf je als verzekeraar relevant voor Gen Z?

Generation Z, geboren tussen 1997 en 2012, groeit op in een tijdperk van snelle technologische vooruitgang, klimaatbewustzijn en veranderende levensstijlen én ze zijn van kinds af aan verbonden met technologie. Onderzoek van Haystack Consulting op basis van een virtual audience wil inzichten geven aan verzekeraars. ‘Het is een generatie die graag vergelijkt en kritisch kiest.’…

Onderzoek | 13 februari 2025
13 februari 2025

84% van de Nederlanders zoekt ‘micro joy’ in het dagelijkse leven

In december jl. verscheen de vijfde editie van het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport, met inzichten in 12 consumententrends in 15 markten. Daar zat ook Nederland bij. De Nederlandse inzichten in het rapport tonen hoe de consument manieren zoekt om rust, reflectie en zingeving in het leven te integreren. ▼ ‘Micro joy’ wordt door 84% van de…

Onderzoek | 07 januari 2025
07 januari 2025

Werknemers willen meer duurzaamheid op de werkvloer

Staat duurzaamheid een tree lager voor de gehele populatie (zie het onderzoek van MarketResponse in dit nummer), voor werknemers staat het hoog op de agenda. Dat blijkt uit het jaarlijkse nieuwjaarsonderzoek van pensioenaanbieder BeFrank, uitgevoerd door PanelWizard. ▼ Bijna de helft van de werknemers (45%) vindt het belangrijk dat de organisatie duurzaam is, en 43% wil…

Onderzoek | 28 november 2024
28 november 2024

Babyboomers floreren, terwijl Gen Z mentaal worstelt

Nederlanders voelen zich gelukkig, al is er nog wel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van a.s.r. Nederlanders geven gemiddeld een  gelukscijfer van 7,4. Maar… één op de vijf Nederlanders voelt zich onvoldoende gelukkig, vooral door vermoeidheid, stress en zorgen. ▼ Als je kijkt naar hoe gelukkig generaties zijn, dan…

Onderzoek | 21 november 2024
21 november 2024

Veranderend manbeeld nog niet te zien in advertenties

In Connecting with men: How brands can decode modern masculinity, wil Kantar laten zien waarom merken en adverteerders moeten nadenken over hoe ze een veranderend mannelijk publiek aanspreken. ‘Mannelijkheid is niet alleen een sociale kwestie – het heeft ook een zakelijke kant.’ ▼ Campagnes met positieve beelden van mannen hebben commercieel voordeel. Ze scoren beter…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Lhbtiqa+ monitor: positieve trends

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voerde Ipsos I&O in samenwerking met Panteia en kennisinstituut Movisie onlangs de eerste meting van de vernieuwde lhbtiqa+-monitor uit. In deze monitor wordt de leefsituatie van lhbtiqa+-personen in Nederland en de opvattingen over lhbtiqa+-personen in Nederland in kaart gebracht. ▼ In de monitor wordt…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Meer actie, minder woorden – hoe Gen Z de financiële sector uitdaagt

Toen Ruigrok onlangs het What’s Happening Finance 2024-rapport introduceerde, kwamen daarin opvallende trends binnen de financiële dienstverlening naar voren, zoals de groeiende bezorgdheid over bankfraude en de vraag naar duurzaamheid. In deze blog richt Fernando McDougal, Senior Research Consultant bij Ruigrok, zich specifiek op Gen Z. Hoe kijkt deze generatie aan tegen de rol van banken…

Onderzoek | 05 november 2024
05 november 2024

Jongvolwassene wil morele visie van de leidinggevende

Jongvolwassenen (t/m 34 jaar) vinden het moeilijk om om te gaan met maatschappelijke thema’s in hun werk, zoals diversiteit, inclusie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan de helft van de leidinggevende respondenten onder de 35 jaar ervaart daardoor morele stress. Dat blijkt uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak, in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. ▼ Van…

Onderzoek | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Data wijzen uit: social media hebben direct effect op jongeren

Voor de eerste keer is nu op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor socialmediafeedback dan volwassenen. Het heeft direct impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren op de apps. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd op Science Advances. ▼ Een van de zorgen over het…

Ook de laatste bytes ontvangen?