Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Explorer Research opent kantoor in Amsterdam

Shopper insights-bureau Explorer Research, eigendom van marktonderzoekbureau Savanta, heeft een vestiging geopend in Amsterdam, waarmee het bureau de activiteiten verder uitbreidt op de Europese markt. ▼ Savanta nam Explorer Research in december 2023 over. Explorer Research is al gevestigd in Toronto, Londen en Chicago, waar het vooral lab-onderzoek uitvoert. De uitbreiding van Explorer Research naar…

Onderzoek | 05 september 2024
05 september 2024

Nederland twijfelt aan betrouwbaarheid duurzaamheidsclaims

Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen.  ▼ Uit…

Actueel | 22 augustus 2024
22 augustus 2024

Millennials eindelijk in (iets meer) goeden doen

Het is een generatie die te maken kreeg met financiële instabiliteit – of op zijn minst pech – maar nu genieten millennials van wat rijkdom. Dat is goed om te weten, vooral nu alle marketingaandacht zich richt op Gen Z en Gen Alpha. En ook al gaat dit bericht over Amerika, de gelijkenis met ons…

Onderzoek | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

2024 is gezonder: minder vlees, minder bezuinigen

Jaarlijks brengt Motivaction voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van 2024 toont aan dat het streven naar een gezonder levenspatroon wederom in beperkte mate toeneemt. Het aantal vleesminderaars en vleesmijders is terug op het niveau van 2022. De extreme fixatie op bezuinigen bij het kopen van voedingsmiddelen zwakt af. Daar is de consument inmiddels…

Onderzoek | 25 juli 2024
25 juli 2024

Zes op tien Nederlanders wil met seizoenen mee eten om milieu

Ruim zes op de tien Nederlanders vindt dat we strikt met de seizoenen mee moeten eten, om zo de belasting op ons milieu te beperken. 76% pleit ervoor dat supermarkten in de strijd tegen voedselverspilling meer kleine, misvormde of gebutste producten aanbieden. Dit blijkt uit de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants. ▼ Nederlanders…

Actueel | 25 juli 2024
25 juli 2024

Congres Kids en Jongeren: minder markt, meer mens

Op 18 juni vond in Hilversum de 32ste editie plaats van het congres Kids en Jongeren. Deelnemers kwamen uit de marketingwereld, onderwijs, media en onderzoek. Ook Sylvie Verbiest was erbij en ze schreef er een blog over. ‘Een warm bad van meningen en inzichten, maar ook een peilstok voor ontwikkelingen.’ ▼ Opvallend aan het congres…

Actueel | 25 juli 2024
25 juli 2024

MarketResponse en Sweco werken samen voor woonvisies en gebiedsontwikkelingen

MarketResponse en Sweco bundelen hun krachten om gezamenlijk te werken aan vraagstukken op het gebied van wonen en gebiedsontwikkeling. ▼ MarketResponse biedt via onderzoeken en via segmentatie- en leefstijldata inzicht in de wensen en behoeften van bewoners op het gebied van wonen, woonomgeving en voorzieningen en andere thema’s rond ruimtelijke ontwikkelingen. De onderzoeksresultaten worden gekoppeld…

Actueel | 16 juli 2024
16 juli 2024

Project Beauty (1): ‘Nadenken over schoonheid geeft plezier’

Marius Hogendoorn (adviseur communicatie-onderzoek en oprichter van De Uilenkamer) is al jaren bezig met een onderzoek naar schoonheid. Wat is schoonheid, waar vind je die, hoe kijken mensen tegen schoonheid aan, en zijn er verschillen per land? Hij startte er het ‘Project Beauty’ voor dat hij wereldwijd uitzet. In dit eerste deel van een serie…

Onderzoek | 11 juli 2024
11 juli 2024

Veluwe en Zuid-Limburg favoriet voor vakantie

De Veluwe is voor Nederlanders dit jaar de favoriete streek om op vakantie te gaan, direct gevolgd door Zuid-Limburg. De rest van de top 5 wordt op afstand gevuld met Texel, de Achterhoek en Terschelling. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.   ▼ De Veluwe dankt zijn nummer…

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Kwart Belgische eenoudergezinnen heeft financiële problemen

Meer dan één op de tien Belgisch huishoudens is een eenoudergezin. En een kwart daarvan heeft financiële problemen, twee keer zo veel als onder de algemene bevolking. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Haystack Consulting in opdracht van het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW), haar Franstalig-Belgische tegenhanger AMA en IKEA België.  Van alle Belgische huishoudens is ruim een tiende (11%)…

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Minder consumenten maken gezonde en duurzame voedselkeuzes

Het EIT Food Trust Report, gebaseerd op een uitgebreide studie in 18 Europese landen, signaleert een alarmerende trend: steeds minder mensen maken gezonde en duurzame voedselkeuzes. Het vertrouwen in de voedselsector neemt af; minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in het voedsel als het gaat om smaak, veiligheid, gezondheid, authenticiteit en duurzaamheid….

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Ipsos Generations Report 2024

In de nieuwe editie van het Generations Report van Ipsos komen de afname van de wereldbevolking, Gen Z, het belang van de culturele context en de diversiteit binnen generaties aan bod. En… de gevolgen voor het bedrijfsleven.  Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport: We moeten ons voorbereiden op de afname van de wereldbevolking…

Ook de laatste bytes ontvangen?