De gevaren van datagedreven marketing
Datagedreven marketing heeft targeting en personalisatie mogelijk gemaakt, maar al te vaak zijn de data onbetrouwbaar, of het nu gaat om cookies en enquêtes of zelfs first party-data. Marketeers moeten veeleisender worden als het gaat om de bronnen en de nauwkeurigheid van data. ▼ Adlook, een privacy-first adtech-bedrijf, deed onderzoek naar de nauwkeurigheid van cookies…
Marketeers willen meer AI én meer persoonlijke content
Marketeers willen meer gebruikmaken van AI en automatisering en tegelijk content maken die veel meer merkeigen is en klanten persoonlijker aanspreekt. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van HubSpot, The State of Marketing 2025. Voor Nederlandse marketeers is integratie van AI in hun marketingstrategie het belangrijkste doel voor 2025, gevolgd door het vergroten van klantbetrokkenheid. ▼ Een…
MIE’25 presenteert twee dagen lang de kracht van data en AI
Op 18 en 19 maart a.s. vindt weer de jaarlijkse editie van het Marketing Information Event MIE) plaats, georganiseerd door het Data & Insights Network. Het wordt gehouden in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Thema van het event is de betekenis en de kracht van data en AI. Twee dagen lang kunnen bezoekers meer te weten…
Stichting Reframe lanceert onderzoek naar DE&I in de Nederlandse marketingsector
Eind vorig week startte Stichting Reframe officieel met het grootschalige onderzoek naar diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingsector. Het onderzoek, dat drie weken duurt, heeft als doel diepgaand inzicht te verkrijgen in de mate waarin diversiteit en inclusie een rol spelen in personeelsbeleid en campagne-ontwikkeling binnen de sector. ▼ De komende drie…
Factcheckers weg – wat betekent dat voor de adverteerder?
‘Het gaat ons om de vrije meningsuiting en het tegengaan van censuur’, zegt Mark Zuckerberg, en daarmee verdwijnen de factcheckers van Meta, en werpen de vrijwilligers van de community notes voortaan een blik op Facebook en Instagram. Grote vraag in marketingland: wat betekent dit voor adverteerders? Kiezen ze voor ethiek of voor bereik? ▼ De…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Sterkere creaties met Predictive AI
In het huidige dynamische medialandschap zijn bedrijven voortdurend op zoek naar manieren om de kracht van hun campagne te verbeteren. Sterke creaties hebben een multiplier-effect van meer dan 3,5 keer op impact van campagnes. Jori van de Spijker, Head of Brand & Communication bij DVJ Insights, schreef er een blog over. ▼ Bij DVJ Insights…
Marketinggids Responsible AI verschenen
VIA Nederland, DDMA en bvA hebben afgelopen week de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. De gids biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van AI in marketingactiviteiten. ▼ De gids wil handvatten bieden om een balans te vinden tussen innovatie en ethiek, en het bevat acht principes, verdeeld over drie pijlers: (1) wetgeving…
Virtuele influencers – nieuwe trend in marketing
In de afgelopen acht jaar heeft Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela (@lilmiquela), de harten van meer dan tweeënhalf miljoen Instagram-volgers veroverd. Maar er is iets bijzonders aan de hand: in tegenstelling tot de meeste van haar influencer-collega’s is Lil Miquela geen mens – ze is een virtuele influencer. Zeph van Berlo en Priska…
De vier drijfveren van creatieve impact
Menselijke verbinding, dynamische visuals en de succesvolle integratie van merk en product zijn de belangrijkste drijfveren voor creatieve impact in reclame, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Meta, CreativeX en Kantar. ▼ Het onderzoek definieerde effectiviteit als de impact (per vertoning en als geheel) op de verkoop en de manier waarop advertenties de merkwaarde beïnvloedden….
10 marketingtrends om in de gaten te houden in 2025
Kantar zet in Marketing Trends 2025 uiteen wat het komende jaar invloed heeft op marketing. Het rapport doet voorspellingen, ondersteund door houdings- en gedragsdata. Tien trends doen er volgend jaar toe, van merken die woke worden tot het oprekken van de grenzen van innovatie. ▼ Merken worden woke en dat legt ze geen windeieren Uit…
Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI
Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…
Effective 100 2024: De data achter succesvolle campagnes
De creatieve strategieën achter de meest effectieve campagnes ter wereld zijn de afgelopen tien jaar veranderd, zo blijkt uit een nieuw rapport van WARC Creative: The Effective 100 2024: The data behind the winning campaigns. ▼ Het rapport (alleen beschikbaar voor abonnees van WARC Creative) analyseert de campagnes die in 2024 de Effective 100 hebben…