Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

Rituals wint innovation award bij DDMA Customer Data Awards 2024

De winnaar van de DDMA Customer Data Awards 2024 is cosmeticabedrijf Rituals, dat aan het langste eind trok in de categorie Innovation. Volgens de jury heeft Rituals een duidelijke visie op hoe ze data wil inzetten om klantbeleving in de winkels, maar ook in de marketingkanalen centraal te stellen. ▼ Rituals laat met de winst…

Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

CPS GfK gaat verder onder het merk YouGov

YouGov stopt met het aparte merk CPS GfK, dat het iets minder dan een jaar geleden kocht. Het merk wordt onderdeel van de groep dat een nieuwe algemene merkstrategie heeft ontwikkeld met als concept ‘Research Reality’. ▼ GfK was op grond van het mededingingsrecht verplicht om de CPS-activiteiten af te stoten om – in 2023…

Personalia | 03 december 2024
03 december 2024

DVJ Insights benoemt Job Verhoeve tot consultant

DVJ Insights kondigt de aanstelling aan van Job Verhoeve als consultant. Hij heeft meer dan 12 jaar ervaring in onderzoek en media en brengt daarmee een diepgaand begrip mee van het medialandschap en consumentengedrag. ▼ Job Verhoeve begon zijn carrière bij een onderzoeksbureau, waar hij vijf jaar werkte aan het ontwikkelen van zijn expertise in…

Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

‘Ipsos bereidt bod voor op Kantar Media’

Ipsos bereidt een bod voor op Kantar Media, volgens bronnen geciteerd door Reuters. De Ipsos-groep zou deze week de financiering op orde moeten hebben. Daarmee sluit de organisatie zich aan bij de race die al door twee andere bedrijven is ingezet: Cinven en Triton. ▼ Geruchten over een mogelijke verkoop van Kantar Media doken in…

Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

‘Iedereen kan van alles roepen. Daarom is goed en betrouwbaar onderzoek belangrijker dan ooit’

Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews vertellen ze zelf hun verhaal. Deze keer Marco Wolters (foto), werkzaam bij Abbi Insights. ‘AI activeert nieuwe onderzoeksmethoden.’ ▼ Waarom koos je voor dit vakgebied…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

D&IN publiceert protocol ter voorkoming van datalekken

Het Data & Insights Network (D&IN), het platform voor bureaus en bedrijven die werken met onderzoeksdata, heeft een protocol gepubliceerd met daarin richtlijnen om datalekken te voorkomen en op te lossen. Het protocol, met de naam ‘Eerste Hulp bij datalek’, gaat uitgebreid in op de beveiliging van persoonsgegevens en de afspraken tussen opdrachtgevers en onderzoeksorganisaties….

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Kantar Media weer in de etalage?

Tien maanden na geruchten dat meerderheidsaandeelhouder van Kantar, Bain Capital, zou overwegen om Kantar Media te verkopen, meldt The Sunday Times dat er weer plannen zijn om het onderdeel los te koppelen. ▼ The Sunday Times bericht dat de investeerders Cinven en Triton Partners belangstelling hebben. De overnamesom zou 1 miljard pond zijn, maar dat…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Arjen Pomper algemeen directeur Nationaal Media Onderzoek

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper (foto) aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op die als kwartiermaker een cruciale rol heeft gespeeld in de oprichting en de succesvolle lancering van NMO. Schoonderbeek zal tot uiterlijk eind februari 2025 binnen NMO actief blijven voor de overdracht aan Pomper. ▼ Met de…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect

Per 1 januari 2025 gaan zusterondernemingen Markteffect (Eindhoven) en DirectResearch (Amsterdam) samen verder onder de naam Markteffect. Sinds 2019 is er tussen beide bedrijven al een steeds intensievere samenwerking.  ▼ Markteffect werd opgericht in 2007 en groeit sindsdien gestaag. In 2019 werd DirectResearch als zelfstandig merk toegevoegd aan de Markteffect Research Group. ‘Het is een…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

‘Ons vakgebied moet mee in de dataficatie van de wereld’

Marketing Impact met Data en AI is een strategisch marketingprogramma dat marketeers helpt in hun noodzakelijke stappen naar databedreven én -gedreven werken. Kerndocent en programmadirecteur Jaap Wieringa vertelt waarom dit cruciaal is. ▼ Marketing Impact met Data en AI is een unieke samenwerking van University of Groningen Business School (UGBS), Nima, DDMA en D&IN. Het programma…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

AI-trends voor 2025 – van CO2-voetafdruk tot de roep om betere data

Softwarebedrijf SAS heeft de trends en ontwikkelingen voor 2025 op een rijtje gezet. De verwachting is dat AI net zo veelbesproken blijft als dit jaar, maar er zullen ook nieuwe thema’s opduiken, zoals duurzaamheid en efficiëntere GenAI-modellen, modelspecialisatie, zaken op het gebied van wet- en regelgeving en een veranderd AI-landschap. ▼ De snelle opkomst van…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

‘SMART kan jonge insightsprofessionals enorm helpen bij de start van hun carrière’

SMART (Starting Marketing And Research Talent) is de organisatie voor startende talenten op het gebied van marketing en research. Het is een ontmoetingsplaats voor actieve en enthousiaste gebruikers en leveranciers van marketinginformatie en insights. Mieke van Bergen (foto), research expert bij Markteffect, vertelt hoe en waarom zij bestuurslid werd, en wat er zo mooi is…

Ook de laatste bytes ontvangen?