Actueel | 11 april 2023
Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud van start
Onlangs vond de oprichting plaats van het Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud (CoE-DSC). Het centrum bouwt voort op de inzet en resultaten van de Data Sharing Coalition, de werkgroep Data Delen van de Nederlandse AI Coalitie en de Gaia-X Hub NL. Alle partijen uit de genoemde coalities zijn aangehaakt bij dit initiatief....
Actueel | 23 maart 2023
Adviescommissie Analytics bij Overheidsdiensten van start
De ministerraad heeft ingestemd met de instelling van de Adviescommissie Analytics. Deze commissie gaat het ministerie van Financiën, de Belastingdienst, de Douane en Dienst Toeslagen adviseren hoe om te gaan met risicomodellen en algoritmen. De adviescommissie heeft tot taak gevraagd en ongevraagd stil te staan bij actuele analytics-vraagstukken binnen de diensten. De adviescommissie staat onder...
Actueel | 23 maart 2023
Alteryx lanceert eerste analytics automatiseringsplatform in de cloud
Alteryx organiseert op 20 april 2023 de Alteryx Analytics Cloud Launch Benelux in samenwerking met data & analytics bureau Infotopics. De Alteryx Analytics Cloud is het eerste uniforme end-to-end analytics automation-platform dat bedrijven in staat wil stellen beter geïnformeerde beslissingen te nemen met hun data. ‘Een gamechanger in de markt’, aldus Jeroen Jacobs, dataconsultant bij...
Best practices | 26 januari 2023
Tijd om verder te gaan dan sentimentanalyse
Op research-live.com publiceerde Ryan Callihan onlangs een artikel over mythes en misvattingen rond analyses van taal. NLP kan inzicht opleveren, maar te vaak verwarren we sentimentanalyse met inzicht. Een pleidooi voor combinatie van databronnen. Een van de eerste, rudimentaire pogingen om tekstgegevens te analyseren, kreeg zijn beslag in zogenaamde 'woordwolken'. Die halen woorden naar boven...
Onderzoek | 15 december 2022
Around the world in 50 stats
Het Amerikaanse platform voor consumer insights GWI verzamelt nu data uit – nieuw record! - zo’n 50 markten wereldwijd. Noorwegen en Chili kwamen er als laatste bij. Tijd om al uit al die landen eens wat feestelijke statistieken te halen die er toe doen. Tennis in Chili, Russische katten, bier in Mexico? Kun jij raden...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 08 november 2022
Programma Data & Analytics Congres van 15 november compleet
Het programma van het Data & Analytics Congres op 15 november is nu helemaal compleet. Wicked Grounds Amsterdam opent haar deuren vanaf 8.45 uur waarna (inter)nationale topsprekers graag hun visie en tips uit de praktijk komen delen. Schrijf je snel in! Op Data & Analytics Congres staat alle informatie over het event, met het complete programma en...
Actueel | 27 september 2022
ESOMAR publiceert Insight250-lijst
Op 20 september jl. maakte ESOMAR bekend wie zich mag rekenen tot de awardwinnaars van Insight250. De lijst bevat een staalkaart aan innovatief talent: pioniers in het vak die allemaal gericht zijn op het verbeteren van marktonderzoek en datagestuurde marketing. ESOMAR vindt het belangrijk om personen in het zonnetje te zetten die bijdragen aan onderzoekstechnologie,...
Actueel | 22 september 2022
Koppert Cress is Data & Insights Company of the Year
Na de uitreiking van de MOAwards afgelopen juni, lag er nog één prijs in het verschiet, die voor Data & Insights Company of the year 2022. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens MIE’22. De drie genomineerden waren Talpa Network, Koppert Cress en Interpolis. De jury prees alle kandidaten voor hun datagedreven manier van werken, maar...
Actueel | 20 september 2022
Tweede editie International Data Science Film Festival
Van 3 tot en met 5 november a.s. vindt de tweede editie plaats van het International Data Science Film Festival (IDSFF), en dat gebeurt bij JADS in 's-Hertogenbosch. Het IDSFF is het eerste filmfestival ter wereld dat zich volledig richt op data science en AI. Naast films zijn er ook colleges en discussies. Het IDSFF...
Best practices | 06 september 2022
The Edge: intelligence bij de bron van je data
HP is Kennispartner van Daily Data Bytes. In een eerder blog schreef HP over de toepassing van HP Z Workstations bij het opsporen en voorspellen van verzakkingen in de gemeente Zaanstad. Ging het daar om snelheid en rekenkracht van het systeem, in dit blog gaat het over Edge Analytics, een slimme en snelle manier om...
Actueel | 01 september 2022
Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius leiden Nationaal Media Onderzoek
Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius (foto) gaan vanaf heden het crossmediale Nationaal Media Onderzoek (NMO) leiden. Ton Schoonderbeek heeft meer dan 35 jaar ervaring in nationale en internationale reclame en media. Patricia Sonius komt van Ster waar zij meer dan vier jaar Research & Development Manager was. Ton Schoonderbeek was tot voor kort Global Chief...
Actueel | 01 september 2022
Meten marketingeffectiviteit steeds belangrijker
Terwijl merken zich proberen staande te houden in tijden van stijgende kosten, laat Marketing Week zien dat de effectiviteit van marketing steeds belangrijker wordt in de zakelijke besluitvorming. Marketing Week wijst erop dat de stijgende kosten, de nog meer stijgende inflatie en het vooruitzicht van een recessie, de marketeer dwingt te kijken naar de impact...