Actueel | 16 november 2023
16 november 2023

Quant Semiotics – a new approach to trend forecasting

Op het Data & Analytics Congres van 2 november jl. sprak o.a. Jason Brownlee van Colourtext. Hij presenteerde er Quant Semiotics, een data-analyse- en segmentatietool die grote datasets, die bestaan uit natuurlijke taal kan analyseren. De tool werd toegepast op zo’n 29.000 nieuwsartikelen over de onderzoekssector om zo de ontwikkelingen van het vak tussen 2005…

Actueel | 28 september 2023
28 september 2023

Global Market Research 2023: ‘Groei zet door in 2023’

ESOMAR bracht onlangs het Global Market Research 2023-rapport uit. Het schetst de situatie van de sector na de dips in de coronatijd. Algehele conclusie is dat de branche weer opleeft, zozeer dat we weer teruggaan naar het niveau van voor corona. Intussen is er door technische innovatie het nodige veranderd. Wat betekent dat voor 2023?…

Interviews | 09 november 2021
09 november 2021

‘Machine learning is geen magische gehaktmolen’

Levensmiddelenfabrikanten die niet meekomen in de machine learning-transitie kunnen binnen tien jaar niet meer concurreren. Dat is de voorspelling van Aigora’s John Ennis. Samen met zijn collega Tian Yu demonstreert hij op het Sensory Symposium van 25 november a.s. hoe waardevol machine learning kan zijn. Jullie presentatie heet How Machine Learning Helps Predict Consumer Response...
Interviews | 28 september 2021
28 september 2021

Op zoek naar patronen in het consumentenbrein

Afgelopen zomer wonnen Ale Smidts en Maarten Boksem de MOAward voor Insights Scientist van het jaar met een publicatie over neuromarketing (‘Neuromarketing – wat is het en wat kunnen we ermee’). Daarin beschrijven ze de resultaten van een aantal onderzoeken, waarin ze machine learning-technieken hebben gecombineerd met neuro-imaging-methoden. We spraken met Maarten Boksem. ‘Neuromarketing gaat...
Onderzoek | 28 oktober 2020
28 oktober 2020

Data-science verbetert aanrijtijden ambulances

Uit onderzoek blijkt dat in een aantal regio’s de responstijden van de ambulances fors stijgen en dat is een zorgelijke ontwikkeling. CbusineZ, de innovatie- en investeringsmaatschappij van CZ, gaat participeren in een onderneming die met behulp van data-science helpt die aanrijtijden te verbeteren. Met een nieuw systeem kan op basis van historische data een betere...
Bureaus | 06 mei 2020
06 mei 2020

MeMo2 introduceert FLOW: AI gedreven voorspellingssoftware voor marketing analytics

Recentelijk heeft MeMo2 een nieuwe manier van realtime crossmediaal meten en optimaliseren geïntroduceerd. Nederlandse consumenten delen met de THX app continue crossmedia-exposure, shopping-gedrag en diepgaande inzichten. Consumenten helpen nu merken 24/7 om nog sterkere merken te worden.

Actueel | 21 april 2020
21 april 2020

Kids, jongeren en trends: Koplopers van verandering

Sylvie Verbiest en Arianne Hendriks zijn gespecialiseerd in onderzoek naar kids, jongeren en trends. Voor de MOAcademy organiseren zij een workshop waarin ze uitleggen hoe je jonge doelgroepen beter begrijpt en benadert. Vanuit hun doelgroepen trendkennis verklaren zij de ontwikkelingen die kinderen en jongeren doormaken.

Onderzoek | 04 maart 2020
04 maart 2020

Trends in Digitale Media 2020

De manier waarop Nederlanders audio consumeren verandert door de jaren heen. Dat blijkt allemaal uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Video highlights trends in digitale media 2019 onderzoek

TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op het internet surft tijdens het TV-kijken, is dat steeds vaker naar aanleiding van TV-content. In 2019 geldt dit voor 61% van de Nederlanders. In 2018 was dit nog 54%. Dit zijn enkele uitkomsten van de nieuwstee editie van het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK.

Actueel | 15 januari 2020
15 januari 2020

Groei in top 100 marktonderzoekbureaus van Verenigd Koninkrijk

Onlangs publiceerde de Market Research Society (MRS) in samenwerking met Toluna het ResearchLive Industry Report 2020. De totale research markt in het Verenigd Koninkrijk is in 2018 gegroeid met 0,7% naar GBP5 bn.

Onderzoek | 15 januari 2020
15 januari 2020

Intermediairs opnieuw zeer tevreden over uitvaartverzekeraars

Eind 2019 heeft Ipsos opnieuw het jaarlijkse onderzoek gehouden onder intermediairs om de tevredenheid over de uitvaartverzekeraars te peilen. Het hoge niveau van de vorige meting, die de hoogste tevredenheid ooit liet zien, is lichtjes gedaald (van 7,8 naar 7,6 gemiddeld).

Onderzoek | 09 januari 2020
09 januari 2020

Nederlanders egoïstisch in zoektocht naar geluk

Zo blijkt uit onderzoek van No Ties. ‘Streven naar geluk is mooi, maar het mag geen obsessie worden’ en ‘In de jacht naar geluk en succes kunnen we onszelf soms voorbijlopen’, zo sprak koning Willem-Alexander in zijn kersttoespraak. Maar in hoeverre lopen Nederlanders, naast zichzelf, wellicht juist anderen voorbij?

Ook de laatste bytes ontvangen?