AI in de praktijk
Begin dit jaar was de wereld in rep en roer, ChatGPT zou al onze banen innemen. Copywriters? Niet meer nodig. Marketeers? Overbodig. Sterker nog, ChatGPT zou ook het werk van marktonderzoekers uit handen nemen. Een kleine tien maanden later is de storm wat gaan liggen, maar de ontwikkelingen rondom AI blijven natuurlijk doordenderen. Martijn van…
Drie AI-webinars van Haystack Consulting in oktober
Haystack Consulting organiseert in oktober drie webinars die allemaal te maken hebben met AI. Of, zoals ze zelf zeggen: ‘We surfen we al mee op de golf van AI sinds de eerste rimpeltjes zichtbaar begonnen te worden. We delen graag onze visie op het ongelooflijke potentieel van generatieve AI tijdens drie inspirerende webinars van 30…
Gen Z-chatbot Avery houdt van digitale nieuwsbrieven
Het is dan misschien niet de enige, maar dan wel een van de eerste AI-chatbots die je in contact brengen met de wereld van Gen Z, althans dat is de opzet van de tool die het Engelse bureau Untold Insights heeft ontwikkeld. De chatbot heet SegmentAI en die doet zich voor als een 23-jarige Gen…
Is AI foolproof? Wat denk je zelf?
De basis van onderzoek zijn data. Maar met de groeiende integratie van AI in het dataverzamelingsproces, is het ook tijd om ons een beetje zorgen te maken. De onderzoeker moet verantwoordelijk blijven voor het juiste inzicht op basis van de juiste data. Dat betoogt Clare McHatton, directeur Business Development bij marktonderzoekbureau Walr. Data vormen de…
‘Je moet AI inpassen in een mix van mogelijkheden’
Barry Jennings is bij Microsoft verantwoordelijk voor onderzoek en insights, en is expert op AI-gebied. Ook is hij lid van ESOMAR’s AI Task Force. Robert Heeg vroeg hem hoe kunstmatige intelligentie zijn vak en de onderzoeksindustrie verandert. ‘Onderzoek of AI de data kan beïnvloeden.’ AI is hét gespreksonderwerp, ook in de insightsindustrie. In hoeverre raakt…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Pim organiseert MarTech Fest 2023
Op 12 oktober 2023 organiseert Platform Innovatie Marketing (PIM) een event rond AI, big data, marketing mix modelling en ChatGPT: het MarTech Fest 2023. Het vindt plaats bij iO digital in Amsterdam. Het MarTech Fest 2023 moet marketeers inspireren en informeren over de kracht van technologie en data in marketing. Er zijn sprekers en er…
Hoe kwalitatief onderzoekers echt denken over AI
Om kwalitatief onderzoekers een handje te helpen bij het doorstaan van de AI-storm die hen afkomt, moet de onderzoeksbranche zijn PR verbeteren. Dat betoogt Tom Woodnutt, oprichter van Feeling Mutual, dat zich specialiseert in online kwalitatief onderzoek. De komst van generatieve AI heeft kwalitatieve onderzoekers in een existentiële crisis gestort. De technologisering van kennis ondermijnt…
AI – tijd dat onze branche wakker wordt!
Marktonderzoekers, insights- en business intelligence-specialisten zijn altijd early adopters geweest van nieuwe technologieën en ontwikkelingen. Maar tegelijkertijd is de sector ook te traag (en vaak te laat) geweest met het hooghouden van de grondbeginselen van het vak. Dat betoogt Finn Raben, founder van Amplifi Consulting. Hij schreef er een bijdrage over. Neem de representatieve steekproeftrekking……
Hoe AI de datakwaliteit beïnvloedt
Met de opkomst van AI groeit de mogelijkheid dat antwoorden op door AI gegeneerde vragen met dezelfde AI-middelen worden beantwoord. Wat kunnen onderzoekers daartegen doen? Mary Draper, Vice President Network Partners & Quality / EMI Research Solutions schreef een blog voor Greenbook waarin ze ingaat op het ‘perfect’ antwoord op open vragen. Met een grondig…
DDMA publiceert whitepaper over inzet conversational AI
Het implementeren van conversational AI om klantcontact te automatiseren is een precaire zaak, stelt DDMA. Hoe kies je de juiste tooling? Hoe zorg je dat alles juridisch geborgd is? Om organisaties hierbij te helpen publiceert de DDMA Commissie Conversational AI nu het whitepaper: Hoe pas je Conversational AI toe binnen je contactcenter? In het whitepaper…
ESOMAR’s AI Taskforce inventariseert kansen en bedreigingen
ESOMAR richtte onlangs de AI Taskforce op, bedoeld om het gebruik van kunstmatige intelligentie in de onderzoeks-, insights- en analyticssector te begeleiden. In Community Circles werd in augustus een inventarisatie gehouden van de sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen van AI. Op het ESOMAR Congres van 10 t/m 13 september in de…
Haystack Consulting en Nexxt Intelligence kondigen AI-oplossing aan
Haystack Consulting en Nexxt Intelligence kondigen een nieuwe technologie aan op het gebied van AI: inca SmartProbe. De technologie is uitgerust met geavanceerde algoritmen en getraind om te reageren op antwoorden op open vragen. ‘Het is tijd om afscheid te nemen van statische vragenlijsten en de werkelijke dialoog te verwelkomen’, zegt Stefan Peters, Strategic…