Nederland twijfelt aan betrouwbaarheid duurzaamheidsclaims
Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen. ▼ Uit…
AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden
AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…
Insights-medewerkers zijn strategische partners
Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…
Consumer insights – minder data, meer empathie
Brett Townsend en Tim Hoskins van het Amerikaans strategie- en insights-bureau Quester schreven een boek over consumer insights: Insights on the Brink. Een eerbetoon aan de kunde van professionals, en een pleidooi voor minder data en voor meer empathie. Een samenvatting. ▼ Consumenteninzichten (CI) zijn altijd nodig, ongeacht de economische situatie. In goede economische tijden…
AI is afknapper voor consumenten
Onderzoekers van de Washington State University zeggen in een rapport dat gebruik van AI voor productbeschrijvingen de koopintentie verlaagt. Dat heeft niet alleen gevolgen voor merken die AI gebruiken, maar geldt ook breder voor productcategorieën. ▼ Hoewel AI het gesprek van de dag is en investeerders dromen van de besparingen die er door AI te…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Humor en geluid: zo trekt je aandacht van Gen Z
Waar marketeers strijden om de aandacht van consumenten, moet je wel weten wat aanslaat. In een blog voor Swocc bespreekt Pim Sommerdijk zijn onderzoek hoe humor en audiovisuele synchronisatie de aandacht voor commercials verhogen onder de jonge doelgroep – de doelgroep Gen Z. ▼ In het huidige digitale landschap vermijden Gen-Z’ers steeds vaker reclames die…
Kantar introduceert ConceptEvaluate AI
Kantar heeft ConceptEvaluate AI afgelopen maand geïntroduceerd, een door AI aangedreven geautomatiseerde dienst voor de evaluatie van producten en diensten in een vroeg stadium van ontwikkeling. ▼ ConceptEvaluate AI is getraind met een eigen dataset van bijna 40.000 innovatietesten en meer dan zes miljoen productevaluaties door consumenten. Modelvalidatie door AI is een andere onderscheidende factor….
Inclusie en diversiteit beïnvloeden aankoopbeslissingen
Volgens een wereldwijd onderzoek van Kantar is voor 62% van de Nederlandse consumenten de reputatie van een merk op het gebied van diversiteit en inclusie van invloed op hun aankoopbeslissingen. Wereldwijd geldt dat voor 75% van de consumenten. Inclusieve marketing is daarmee een belangrijke kans voor merkgroei. ▼ Kantars Brand Inclusion Index 2024, een onderzoek…
Vanaf 1 augustus overgangsfase naar AI-verordening
AI maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar het beheersen van risico’s van AI-systemen gaat in een ander tempo. Waakzaamheid van burgers, bestuurders en volksvertegenwoordigers is daarom geboden. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland. En… de AP kondigt ook de overgangsfase aan naar een AI-verordening! ▼ In Nederland…
Belangstelling voor duurzaamheid onder Nederlandse consumenten neemt af
De aandacht van Nederlandse consumenten voor duurzaamheid staat onder druk. De maatschappelijke impact en duurzaamheid van bedrijven hebben steeds minder invloed op de keuzes van Nederlandse consumenten voor hun producten of diensten. Dat blijkt uit de voorjaarsmeting van de Monitor Merk en Maatschappij (MMM) 2024 van MarketResponse en b-open. ▼ Waar er in 2023 nog…
Haystack lanceert home-using testing platform
Haystack Consulting lanceert Try&Tell, een volledig digitaal en flexibel in home-use testing platform. Het software-platform stelt bedrijven in staat nieuwe producten op een gemakkelijke, snelle en betaalbare manier te testen in verschillende Europese landen. ▼ Met het platform kunnen consumenten producten gebruiken in hun natuurlijke, dagelijkse omgeving, wat waardevolle inzichten biedt in hoe het product in het echte leven zal presteren. Try&Tell combineert de…
Lezen populair, papier betrouwbaarder
Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken en radio luisteren. Daarnaast hecht 43% van de Nederlanders meer waarde aan wat men op papier leest dan wat ze online vernemen. Dat meldt de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van…