Onderzoek | 09 april 2024
09 april 2024

MeMo2 en Tonny Media publiceren whitepaper over podcastadvertising

MeMo² (onderdeel van Kantar) heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten en aanbevelingen zijn neergelegd in een whitepaper dat gratis te verkrijgen is. Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle…

Actueel | 02 april 2024
02 april 2024

René Zeedijk benoemd tot bestuurslid NMO

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft René Zeedijk (52) benoemd tot nieuw bestuurslid. Hij neemt zitting namens de Verenigde Internetexploitanten (VINEX). Zeedijk is sinds 2022 adjunct-directeur Digital Sales & Head of SIM Advertising bij DPG Media.  René Zeedijk was in het verleden actief als commercieel directeur bij Radio 538 en Talpa Radio. In 2008 stapte…

Onderzoek | 21 maart 2024
21 maart 2024

Hoofd en hart – merken versterken merken

Een sterk mediamerk voegt onbewust een uniek emotioneel patroon toe aan een advertentie. Die roept bij de lezer of bekijker van een advertentie in het ene mediamerk een ander gevoel of gedragsintentie op dan in het andere mediamerk. Dat is de conclusie van onderzoek door Neurensics en DPG Media. Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media,…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

NMO publiceert Mediatrends 2023

Onlangs publiceerde het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. NMO Mediatrends vormt ook de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Voor deze derde…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

Hoe AI de reclamebureaus onder druk zet

Bijna twee derde (63%) van de chief marketing officers (CMO’s) is van plan om het komende jaar AI in te zetten 55% verwacht dat daardoor de samenwerking met het reclamebureau zal veranderen. AI zet ook de reclamewereld op zijn kop en de werkwijze van bureaus moet veranderen. Dat is de mening van Priscilla Kim, APAC…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De markt is enorm in beweging met soms tegengestelde bewegingen. De lineaire kijktijd is gedaald in 2023. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteerde er al eerder over. In 2022 keken we nog 109…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

MIE’24 groot succes

Afgelopen woensdag en donderdag, 13 en 14 maart, vond in Utrecht de 22ste editie van het MIE plaats. Het event werd een groot succes. The Art of Data & Insights kwam volledig tot zijn recht in 94 verschillende sessies, waarin 150 sprekers de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied presenteerden. De 1.450 bezoekers (waarvan…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Reclame gedijt goed in huiselijke sferen

Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox. ‘Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory,…

Actueel | 14 maart 2024
14 maart 2024

Meten in marketing… vergeet de ’stille gebieden’ niet

Waarom meten we in marketing? Om het uitgegeven geld te verantwoorden, om strategische keuzes te maken, modellen te bouwen? Gebruiken we data voor validatie of voor een vooruitziende blik? En vergeten we eigenlijk niet te meten wat we niet weten? Vragen die André van Loon, Research & Insight Director van Moët Hennessy, reden gaven voor…

Actueel | 07 maart 2024
07 maart 2024

Panel-update NMO Kijkonderzoek leidt tot daling cijfers lineaire kijktijd

Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het onderzoek is, net als blijkt uit andere bronnen, een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. De daling is in bepaalde doelgroepen, zoals bij 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+. Dat wordt…

Actueel | 29 februari 2024
29 februari 2024

MIE’24: politieke peilingen, AI en het succes van de radio

Ipsos I&O is met drie programma’s vertegenwoordigd op het MIE. En je kunt ze ontmoeten in stand 26. De belangrijkste politieke peilers van Nederland vragen zich af of de peilingen nog gewenst zijn, in een round table gaan we het hebben over AI en marktonderzoek, en in een lezing komen luistergedrag en commercieel succes aan…

Actueel | 27 februari 2024
27 februari 2024

Onderzoeksproject ‘Jongeren, nieuws en sociale media’

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder gebruik maken van traditionele media, en steeds meer van sociale media, ook voor informatie over belangrijke gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Voor het Commissariaat voor de Media is dat aanleiding voor een drieledig onderzoek. Het Digital News Report Nederland 2023 geeft al een indicatie van dalend vertrouwen…

Ook de laatste bytes ontvangen?