Zes op tien Nederlanders wil meer lezen
Ruim 62% van de Nederlanders zegt meer te willen lezen. Dit blijkt uit onderzoek van Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de leesbehoefte vindt 53% het lastig om hiervoor tijd vrij te maken. Onder jongvolwassenen geldt dit zelfs voor driekwart van de respondenten. Hoewel Nederlanders moeite ervaren om tijd vrij te maken voor…
AI in de praktijk
Begin dit jaar was de wereld in rep en roer, ChatGPT zou al onze banen innemen. Copywriters? Niet meer nodig. Marketeers? Overbodig. Sterker nog, ChatGPT zou ook het werk van marktonderzoekers uit handen nemen. Een kleine tien maanden later is de storm wat gaan liggen, maar de ontwikkelingen rondom AI blijven natuurlijk doordenderen. Martijn van…
Drie AI-webinars van Haystack Consulting in oktober
Haystack Consulting organiseert in oktober drie webinars die allemaal te maken hebben met AI. Of, zoals ze zelf zeggen: ‘We surfen we al mee op de golf van AI sinds de eerste rimpeltjes zichtbaar begonnen te worden. We delen graag onze visie op het ongelooflijke potentieel van generatieve AI tijdens drie inspirerende webinars van 30…
NMO Luisteronderzoek slaagt voor audit
Begin 2023 werd het totaal vernieuwde NMO Luisteronderzoek gelanceerd. NMO gaf het onafhankelijke auditbureau CESP de opdracht om het nieuwe luisteronderzoek, uitgevoerd door Ipsos en Kantar Media, te evalueren. CESP stelt na uitgebreid onderzoek vast dat de nieuwe meting aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos betrouwbaar is, methodologisch voldoet en een bruikbare…
Global Market Research 2023: ‘Groei zet door in 2023’
ESOMAR bracht onlangs het Global Market Research 2023-rapport uit. Het schetst de situatie van de sector na de dips in de coronatijd. Algehele conclusie is dat de branche weer opleeft, zozeer dat we weer teruggaan naar het niveau van voor corona. Intussen is er door technische innovatie het nodige veranderd. Wat betekent dat voor 2023?…
Eco-bewuste consumenten weer licht in opkomst
Kantar publiceerde vorige week het vijfde jaarlijkse Who Cares? Who Does?-onderzoek, de grootste, wereldwijde duurzaamheidsenquête, waarbij meer dan 112.000 shoppers betrokken zijn. In 2023 bedraagt het percentage duurzame shoppers 22%. Dat is hoger dan het percentage in 2018 (18%) gelijk aan dat van 2022. Een licht en stabiel herstel dus. Deze consumenten besteden elk jaar…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nederlandse jongeren zetten klimaatverandering bovenaan
Jongeren in Nederland vinden klimaatverandering, oorlogen in de wereld en armoede de drie belangrijkste onderwerpen op dit moment. Zij maken zich niet alleen zorgen over hun eigen toekomst maar ook die van anderen. Dit blijkt uit onderzoek dat I&O Research in opdracht van UNICEF. Jongeren maken zich grote zorgen over klimaatverandering (44%), oorlogen in de…
Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam
Het Marketing Intelligence Network (MI Network) op verschillende manieren jongeren enthousiast te maken voor marketing intelligence. Afgelopen week deed de organisatie dat met de Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam. Zo’n 150 tweedejaars studenten Commerciële Economie deden mee, en het ging er fanatiek aan toe. De quiz bestaat uit diverse rondes met vragen over…
Beautiful Lives verruilt Hilversum voor hartje Utrecht
Op 1 oktober verruilt Beautiful Lives haar kantoor in Hilversum voor een nieuwe locatie in Utrecht. De nieuwe kantoorruimte maakt onderdeel uit van de Social Impact Factory (SIF) aan de Kromme Nieuwegracht 3 in Utrecht. Het historische pand is nu ‘een hotspot voor sociaal ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid’. Beautiful Lives zegt deze stap om verschillende…
‘Beschouw enquêtes als een consumentenervaring’
Op 10 september sprak Jon Puleston op het ESOMAR-congres in Amsterdam over het verbeteren van vragenlijsten. Hoognodig, want hij vindt dat marktonderzoekers hun respondenten momenteel niet al te best behandelen. Voor een uitgesproken mening kun je altijd aankloppen bij Jon Puleston. Als Vice President Innovation bij Kantar is hij een graag geziene en gehoorde gast…
Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners:














