Werkgeluk in Nederland neemt licht af, vooral onder jongeren
Onderzoeksbureau Newcom heeft grootschalig onderzoek gedaan naar het werkgeluk in Nederland. Daaruit blijkt dat de algemene tevredenheid en het werkgeluk in Nederland licht zijn afgenomen sinds 2024. ▼ In een krappe arbeidsmarkt is het werkgeluk van medewerkers binnen organisaties heel belangrijk. Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat de algemene tevredenheid en het werkgeluk in…
Wat kan ik declareren? Het Knab ZZP Uurtarievenboekje 2025 legt het uit
Wie wil weten wat je zoal kunt verdienen als zzp’er kan terecht bij een nieuwe versie van het Knab ZZP Uurtarievenboekje. Daarin komen heel veel zzp-functies aan bod, van startende marketeers tot ervaren belastingadviseurs, van praktisch opgeleide vakspecialisten tot strategische consultants. ▼ Op basis van 20.000 reacties geeft Knab cijfers geven over de 70 meest…
De gevaren van datagedreven marketing
Datagedreven marketing heeft targeting en personalisatie mogelijk gemaakt, maar al te vaak zijn de data onbetrouwbaar, of het nu gaat om cookies en enquêtes of zelfs first party-data. Marketeers moeten veeleisender worden als het gaat om de bronnen en de nauwkeurigheid van data. ▼ Adlook, een privacy-first adtech-bedrijf, deed onderzoek naar de nauwkeurigheid van cookies…
Veel cookie-twijfelaars en -weigeraars
Het zien van een ‘weiger alle cookies’-knop motiveert 30% van de respondenten om erop te klikken. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Opt Out Advertising. 70% van de respondenten vraagt zich regelmatig af of zij er goed aan doen om alle cookies op websites te accepteren. ▼ Uit het onderzoek blijkt verder…
‘Balanceeract tussen wat je uit sensorisch onderzoek wilt halen en welke middelen je hebt’
Vera van Stokkom (foto) publiceerde vorig jaar de whitepaper Praktische tips voor beter sensorisch onderzoek tijdens productontwikkeling in het midden- en kleinbedrijf. Ze vertelt dat bedrijven vanuit minimale basisprincipes al heel nuttige resultaten kunnen verkrijgen. ▼ Vera van Stokkom kreeg in haar studie Food and Business aan de Hogeschool Inholland voor het eerst les in sensorisch…
Consultatie menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontwikkelt handvatten voor menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming. Om dat goed aan te laten sluiten bij de praktijk, vraagt de AP bedrijven, organisaties, experts en belanghebbenden om input via een consultatie. ▼ Organisaties zetten algoritmes en artificiële intelligentie steeds vaker in voor algoritmische besluitvorming. Denk aan de beoordeling van een kredietaanvraag…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Europa’s digitale dilemma: kiezen voor innovatie of strengere regels?
Omdat samenlevingen door kunstmatige intelligentie snel veranderen, probeert de EU de impact te beperken met de AI-verordening. Maar is Europa’s strategie misschien te veel gericht op het individu, waardoor maatschappelijke problemen niet worden aangepakt? ‘De EU moet investeren in haar eigen technologie-industrie.’ ▼ De onlangs aangenomen AI-verordening moet ervoor zorgen dat Europa kan profiteren van…
CSRD: nieuwe duurzaamheidsregels voor grote én kleine bedrijven
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de bedrijfswereld. Grote bedrijven moeten voortaan laten zien hoe duurzaam ze werken, en dat heeft ook gevolgen voor kleinere bedrijven. Dat komt door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). ▼ Wat betekent de CRSD? Kort gezegd: grote bedrijven moeten rapporteren over hun impact op mens en milieu, en daarbij ook kijken naar hun leveranciers….
Tim Koekkoek start als Managing Partner Blauw Brand & Campaign
Blauw heeft een nieuwe praktijk opgezet, volledig gericht op AI, analytics en technische innovatieve oplossingen binnen Branding & Marketing ROI. Tim Koekkoek (foto) is per 1 februari gestart als Managing Partner van Blauw Brand & Campaign en hij heeft de leiding over de strategische uitbreiding. ▼ Blauw heeft zich ten doel gesteld om te groeien…
‘Het begrip fullservice is de afgelopen vijf jaar enorm veranderd’
Vandaag begint MIE’25. Onder de vele presentaties zijn er ook bijdragen van Markteffect, platinum partner van het MIE. Reden om te spreken met Boj Nefkens (foto midden), Managing Director van Markteffect. Hij vertelt hoe zijn bureau aan de toekomst bouwt. Wendbaarheid, internationale slagkracht maar ook menselijkheid staan daarin centraal. ▼ In 2020 werd Markteffect uitgeroepen…
Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners:










